Pytania na początek nowego działu

Świetną okazją do zaangażowanie uczniów w podejmowanie decyzji o edukacji jest początek nowego działu. Proponuję, aby na pierwszej lekcji (albo nawet na ostatniej poprzedniego działu) pozwolić uczniom przejrzeć materiał i zastanowić się, co ich interesuje. Mogą to zrobić indywidualnie i zapisać sobie własne pytania w zeszycie, a potem w trakcie omawiania działu pilnować, na które pytania mogą już odpowiedzieć. To samo można wykonać w parach albo małych grupach - wtedy ustalają wspólne pytania na grupę. 


Ja lubię wykorzystac do tego TIK - jest to dla uczniów bardziej atrakcyjne, a ja mam dostęp do ich pytań i mogę na bieżąco czuwać, aby dobrany materiał pozwolił uczniom znaleźć odpowiedzi na ich pytania. Świetnie nadają się do tego chmury wyrazowe. O ich tworzeniu pisałam tutaj

Jak je wykorzystać do planowania pracy w dziale? Można to zrobić na kilka sposobów: 

  • każda grupa tworzy własną chmurę myśli z pytaniami lub zagadnieniami, o których chcieliby się dowiedzieć;
  • uczniowie tworza wspólną chmurę w mentimeter - wtedy musimy określić, ile pytań może zadać każda grupa (instrukcja wykorzystania mentimeter tutaj);
  • jeśli nie mamy możliwości skorzystania z komputerów lub tabletów, uczniowie siedzą przed monitorem/tablicą i podają swoje pytania, a nauczyciel zapisuje je i tworzy z nich chmurę (dobierając kształt i kolory według pomysłu dzieci - to jest ich chmura!).

Gotowe chmury można potem wydrukować, albo zebrać w jednym miejscu (w Notesie zajęć, na blogu, w Genially, na Wakelet albo na Padlecie itd.) i wracać do nich co jakiś czas aby sprawdzić, co udało się już zrealizować. Można też zamienić je na kod QR, wydrukować i powiesić gdzieś w sali albo rozdać uczniom - mogą w każdej chwili zeskanować kod i przypomnieć sobie, co wpisali.

Rolą nauczyciela jest dobieranie omawianego materiału w taki sposób, aby umożliwić uczniom znalezienie odpowiedzi na ich pytania. Pamiętajmy, że podstawa programowa zostawia przestrzeń do doboru treści, gdyż określa tylko główne zagadnienia, które uczniowie powinni umieć. Takie podejście wymusza odejście od podręcznika - niekoniecznie całkowicie, ale przynajmniej częściowo. Można też zaplanować 1-2 lekcje na koniec działu, kiedy uczniowie podsumują, na które pytania mają już odpowiedź oraz spróbują sami poszukać odpowiedzi na pozostałe pytania - nauczyciel zapewni im materiały i podpowie, gdzie szukać. 

Czy to się sprawdza? Z moimi uczniami tak. Nawet pierwszaki potrafią wypisać, co ich interesuje i stworzyć z tego chmurę wyrazową. Kiedy zaczynaliśmy dział "Przyroda i technika wokół mnie" poprosiłam dzieci o wypisanie, o czym chcieliby się podczas najbliższych tygodni dowiedzieć. Powstały takie chmury, które mamy na blogu klasowym i wracaliśmy do nich co jakiś czas:









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger