Angażowanie uczniów w decyzje programowe

Wiele razy już pisałam o tym, że uczniowie powinni mieć możliwość współdecydować o tym, czego będą się uczyć. Realizowanie podręcznika na ślepo, kartka po kartce, nie ma sensu, gdyż każdy uczeń jest inny, ma inne potrzeby, możliwości i zainteresowania. Dlatego ciągle szukam sposobów na to, aby dopasować materiał do uczniów. Ale najpierw muszę wiedzieć, co ich interesuje. 

Mogę o tym po prostu porozmawiać, ale mogę też wykorzystać narzędzia TIK, dzięki którym odpowiedzi przybierają atrakcyjny wygląd i łatwiej jest potem sprawdzać, co udało się zrealizować. Robimy to na początku nowego działu lub grupy tematów. Ja, oczywiście, mam swój plan dopasowany do wymagań podstawy programowej i aktualnych potrzeb dzieci. Ale staram się zostawić przestrzeń dzieciom - przygotowując np. zadanie na czytanie ze zrozumieniem nie muszę dawać tekstu z podręcznika; mogę przygotować tekst o tym, co dzieci interesuje. 

Proponuję 2 proste pomysły (zostały sprawdzone z pierwszakami): 

Mapa myśli




Utworzyłam mapę myśli na MindMeister. Utworzyłam 4 podstawowe zagadnienia, abym miała pewność, że wpisuję się w podstawę programową. Podczas lekcji dzieci mówiły swoje pomysły na to, o czym możemy rozmawiać podczas lekcji, a ja na bieżąco dopisywałam do mapy myśli. Potem wydrukowałam mapę i powiesiłam w sali, abyśmy mogli kontrolowac realizację naszego planu.

Chmura wyrazowa

Chmury wyrazowe dzieci tworzyły w grupach na tabletach. Wykorzystałam stronę WordArt, na której można tworzyć bez logowania. Zaczynaliśmy właśnie rozmawiać o przyrodzie. Poprosiłam, aby dzieci utworzyły chmury wyrazowe o tym, co intersuje je w zakresie przyrody. Potem pobrałam ich chmury i zgrałam je na komputer. Po przeanalizowaniu spisałam listę tematów do omówienia. Lista wisi w sali i dzieci same kontrolują, czy ich ciekawość została zaspokojona. 


Podobnie działają Mentimeter oraz Jamboard. Na Mentimeter uczniowie mogą również tworzyć wspólną chmurę wyrazową lub tablicę z wypowiedziami. Jamboard to apliakcja dostępna na koncie google. Jest to tablica, którą możemy poprzez link udostępnić uczniom do edycji - nie muszą zakładać konta, po prostu dodają notatki, na których piszą swoje pomysły na lekcje. Niestety, moga też usuwać pomysły innych, więc trzeba jasno ustalić zasady. 

Powyższa chmura powstała właśnie w menitmeter. Stworzyli ją uczniowie klasy 4 na lekcji języka angielskiego, kiedy zaczynaliśmy rozmawiać o sporcie. Chciałam wiedzieć, jakie sporty interesują ich najbardziej, aby dopasować materiał do ich zainteresowań. 

Dzięki temu, że angażuję uczniów w decyzje programowe zajęcia są ciekawsze, uczniowie bardziej zmotywowani, a ja wiem, że to, czego się uczymy, może im się faktycznie przydać. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger