Mona ... Lisa
Znacie ten sposób dyscyplinowania dzieci w klasie: nauczyciel mówi głośno "Mona", a dzieci odpowiadają "Lisa" i siadają tak, jak Mona Lisa na obrazie Leonarda da Vinci? W mojej klasie to działało rewelacyjnie, od razu robiło się cicho. Mona Lisę poznaliśmy przy okazji rozmawiania o Leonardzie i jego genialnych wynalazkach. Dzieciom spodobały się projekty maszyn latających, ale to właśnie Mona Lisa wyjątkowo przypadła im do gustu. Faktycznie, ten obraz ma w sobie niesamowitą charyzmę (jeśli można tak powiedzieć o dziele sztuki). Wykorzystajmy go więc jeszcze w inny sposób. Proponuję zadanie edukacyjne wprowadzające treści programowe z edukacji polonistycznej.
Nie jest to konspekt ani scenariusz zajęć, chociaż poniższy opis zawiera niektóre ich elementy. Jest to propozycja zadania edukacyjnego, które może zostać wykorzystane jako część zajęć, może zostać przekształcone w konspekt albo potraktowane jako inspiracja.
Tytuł zadania: MONA LISA
Klasa: III
Cel ogólny: Uczeń pisze opowiadanie twórcze wykorzystując poznane zasady budowy tekstu.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- uczestniczy w dyskusji na temat postaci przedstawionej na obrazie
- podaje i stosuje zasady pisania opowiadania
- współpracuje w grupie
- sprawdza swój tekst
- wyszukuje informacje w internecie
- sprawdza tekst napisany przez inną grupę
- współtworzy prezentację w programie PowerPoint
- podsumowuje swoją pracę i sporządza notatkę w OK zeszycie
Etapy zadania:
1. Rozgrzewka - dyskusja na temat obrazu
Kto to jest?
Gdzie jest?
Ile może mieć lat?
Jak się czuje?
Co robiła przed chwilą?
Co będzie robiła jutro? itp.
Spróbujcie przyjąć pozycję taką, jaką ma kobieta na obrazie.
2. Wprowadzenie - zasady pisania opowiadania
Przeczytajcie opowiadanie na temat Mona Lisy. W parach zastanówcie się nad odpowiedziami na pytania do tekstu. Następnie razem podsumujemy Wasze odpowiedzi.
3. Zadanie główne - wyszukanie obrazu i napisanie opowiadania o postaci przedstawionej na obrazie
Pracujcie w grupach 3-4 osobowych. Każda grupa ma dostęp do tabletu/laptopa. Przejrzyjcie dostępne w internecie portrety (obrazy, nie zdjęcia). Wybierzcie jeden z nich, sprawdźcie autora i tytuł obrazu oraz wyszukajcie dostępne informacje na temat powstania obrazu. Zapiszcie obraz i jego źródło w dokumencie tekstowym, a następnie razem napiszcie opowiadanie na temat postaci przedstawionej na obrazie. Sprawdźcie gotowy tekst pod kątem zgodności z kryteriami sukcesu. Dopilnujcie, aby wszyscy członkowie grupy uczestniczyli w pracy nad opowiadaniem.
Kryteria sukcesu:
- cały tekst jest podzielony na akapity
- opowiadanie składa się ze wstępu, rozwinięcia i zakończenia
- tekst zawiera słowa, które łączą ze sobą zdania, jak np. kiedy, po tym, następnie, nagle, w pewnej chwili itp.
- tekst został napisany w tym samym czasie (przeszłym lub teraźniejszym)
- tekst został sprawdzony pod względem powtórzeń, ortografii i interpunkcji.
4. Ocena koleżeńska - przeczytanie opowiadania innej grupy i napisanie informacji zwrotnej
Wymieńcie się opowiadaniami z inną grupą. Przeczytajcie opowiadanie kolegów/koleżanek i napiszcie dla nich informację zwrotną - czy spełnione zostały wszystkie kryteria sukcesu? Co można zmienić, aby tekst był lepszy?
5. Tworzenie e-booka z opowiadaniami wszystkich grup
Skorzystajcie z linku poniżej i dodajcie swoje opowiadania do prezentacji PowerPoint. Pamiętajcie, aby wstawić też zdjęcie obrazu, jego tytuł i autora oraz źródło, z którego pochodzi zdjęcie. Nie wolno Wam usuwać treści zamieszczonych przez inne grupy.
Link do prezentacji: https://qrgo.page.link/xdg9W
6. Podsumowanie - dyskusja i uzupełnienie OK zeszytu
Przeczytajcie wszystkie opowiadania. Jeśli macie pytania na temat któregoś z nich, podejdźcie do jego autorów i porozmawiajcie.
Co w tym zadaniu sprawiło Wam trudność?
Która część zadania najbardziej Wam się podobała?
Czego nauczyliście się wykonując to zadanie?
Zróbcie notatkę na ten temat w swoich OK zeszytach.
O zadaniu
Z premedytacją nie napisałam konspektu zajęć, gdyż wiem z doświadczenia, że wtedy wielu nauczycieli potraktowałoby to jako gotowiec. Moim celem jest zainspirowanie innych do wykorzystania zadania na własnej lekcji, ale dostosowując je do potrzeb i możliwości konkretnej grupy uczniów. Dlatego też nie uwzględniłam czasu, jaki nauczyciel powinien przeznaczyć na to zadanie, gdyż to zależy od grupy: od możliwości uczniów oraz ich dotychczasowych umiejętności (np. czy tworzyli już prezentacje w PowerPoint). Każdy nauczyciel musi ocenić sam, jak długo może zająć jego uczniom wykonanie zadania. W zadaniu zawarte są jedynie instrukcje dla uczniów, chociaż na każdym etapie zadania ważną rolę pełni nauczyciel, który obserwuje uczniów, naprowadza ich, podpowiada, gdzie szukać portretów i informacji na ich temat, pomaga rozwiązać problemy, wyjaśnia, podsumowuje i sprawdza pracę uczniów.
Wprowadzenie przygotowałam w MsForms, ale jeśli w sali nie ma wystarczającej liczby tabletów/laptopów, można wydrukować to jako kartę pracy. Ostatni punkt dotyczy samodzielnego wykonania notatki z zajęć. Zakładam, że uczniowie potrafią to robić. Jeśli uczniowie nie pracują z OK zeszytem, ten punkt, oczywiście, należy pominąć.
Zadanie to pozwala uczniom opanować wiele treści z podstawy programowej: przede wszystkim z zakresu edukacji polonistycznej, ale również społecznej, plastycznej (recepcja sztuki) oraz informatycznej. Ponadto uczniowie będą mogli rozwijać kompetencje kluczowe:
- porozumiewanie się w języku ojczystym
- kompetencje informatyczne
- umiejętność uczenia się
- kompetencje społeczne
- świadomość i ekspresja kulturalna.
Planując zadanie skupiłam się też na kompetencjach XXI wieku. Uczniowie będą mogli rozwinąć umiejętności współpracy oraz wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej do zdobywania wiedzy oraz do stworzenia nowego produktu TIK (e-booka).
Rewelacja na ZDALNE ( też)
OdpowiedzUsuń