Praca (od)twórcza

2 literki, a jaka różnica... Praca odtwórcza jest lepsza na zajęcia techniczne, gdzie uczymy się procesu - jak wykonać daną rzecz. Nauczyciel pokazuje kolejne kroki wykonania zadania, a uczniowie go naśladują. Powstaje praca podobna do zaprezentowanego przez nauczyciela wzorca.



Praca twórcza kształtuje kreatywność, powinna więc być związana z zajęciami plastycznymi. Oczywiście, uczymy dzieci, jak wykorzystywać pewne metody, np. jak malować gąbką. W pierwszej fazie lekcji dzieci naśladują nas, wykonują konkretne ćwiczenia, aby zrozumieć jak i do czego można używać gąbki. Ale to tylko wprowadzenie. Główną fazą lekcji powinno być stworzenie uczniom możliwości wykorzystania tej metody w sposób, jaki sami wymyślą. Z czasem, kiedy poznają już różne metody, zaproponujmy im pracę, w której będą mogli wybrać ulubioną metodę (moi uczniowie wybiorą farby...). Podajemy temat, omawiamy go, a uczniowie wybierają technikę, planują pracę i wykonują ją.

Oto 2 wybrane prace na temat "Kropki" (z okazji Dnia Kropki):


Różnicę widać długoterminowo: jeśli uczeń wykonuje tylko prace odtwórcze, to nawet w starszych klasach, kiedy otrzyma zadanie do wykonania (np. temat do opracowania), od razu zapyta, jak ma to zrobić. Uczeń kreatywny, przyzwyczajony do tego, że ma możliwość wyboru techniki czy metody pracy, po otrzymaniu zadania od razu zabiera się za planowanie i wykonywanie pracy, a efekty tej pracy na pewno zaskoczą nauczyciela, gdyż będą nieszablonowe i wyjdą poza to, co nauczyciel przewidział. To ludzie kreatywni tworzą gry komputerowe, aplikacje, urządzenia zaspokajające potrzeby innych; ludzie kreatywni potrafią poradzić sobie w trudnych sytuacjach.

Można połączyć pracę techniczną i plastyczną - uczniowie wykonują wtedy jakiś przedmiot według szablonu, np. latawiec, który potem dekorują dowolną techniką.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger