Projekt eTwinning "My Seed Diary"
Mimo zamknięcia szkół udało nam się skończyć projekt eTwinning, który realizowaliśmy ze szkołą w Hiszpanii. Wykorzystaliśmy różnice klimatyczne między oboma państwami i obserwowaliśmy, jaki wpływa ma klimat na rośliny. Stawialiśmy hipotezy i testowaliśmy je, a na koniec wspólnie stworzyliśmy "Dziennik rośliny".
Uczniowie
ze szkół partnerskich wsadzili nasiona fasoli, wykorzystując
zużyte opakowania plastikowe. Następnie obserwowali, czy nasiona
zachowują się tak samo w różnych warunkach: Polacy sprawdzali
różne materiały, w których posadzili nasiona, a Hiszpanie
testowali potrzebną ilość wody i światła słonecznego.
Obserwacje były poparte rysunkami kolejnych etapów wzrostu.
Uczniowie porównywali, czy tak samo zachowują się rośliny w obu klimatach. Na koniec wspólnie stworzyli "My seed diary"
(Dziennik rośliny) i posumowali obserwacje.
Główną wartością projektu było zaangażowanie dzieci na każdym etapie projektu i
zostawienie im dużej swobody w doborze metod pracy tak, aby czuli
się odpowiedzialni za cały projekt. Nasiona sadziliśmy siedząc na
dywanie razem, ale każdy uczeń wsadził przynajmniej 1 nasionko. Samodzielnie obserwowali wzrost roślin i wykonywali rysunki. Od
początku byli bardzo zaangażowani w projekt: zadawali mnóstwo
pytań i informowali pozostałe dzieci, kiedy zaobserwowali coś
ciekawego. Ich pomysłem było, aby sprawdzić, czy fasola wyrośnie
w papierze, piasku, folii, kamieniach, wodzie i innych materiałach.
Podobało im się to, że faktycznie mogli dotknąć ziemi, roślin, sami podlewali i
czuli się odpowiedzialni za roślinki. Uczniowie mieli duży wpływ
na przebieg projektu - zadawali pytania, stawiali hipotezy i mogli je
testować. To uczniowie wymyślali aktywności takie, jak głosowanie
na ulubione warzywa i owoce. Bardzo przeżywali też, kiedy okazało
się, że w Hiszpanii rośliny rozwijają sie szybciej niż w Polsce. Ponadto podczas spotkania online z partnerami uczniowie mieli
też okazję wykorzystać i utrwalić poznane słownictwo z języka
nagielskiego (warzywa i owoce) a także przedstawianie się w jęz.
angielskim. Rozwinęli więc kompetencje porozumiewania się w
języku ojczystym i obcym, umiejętność uczenia się, kompetencje
społeczne, inicjatywność oraz ekspresję kulturalną.
Wspólnie stworzyliśmy dziennik projektu:
Efektem końcowym projektu jest "Dziennik rośliny", który wykonaliśmy wspólnie z rysunków dzieci polskich i hiszpańskich na tablicy conceptboard:
Bardzo polubiliśmy naszych hiszpańskich partnerów. Realizujemy z nimi też drugi projekt, ale o tym innym razem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz