Lekcja na Dzień Kobiet (klasy 5-8)
Opinie uczniów i uczennic są w dużym stopniu kształtowane przez media: społecznościowe, ale także telewizję i kino. Tam mogą spotkać wzorce, do których bezkrytycznie dążą, czasami gubiąc po drodze siebie. Wiele dziewcząt ma obniżone poczucie własnej wartości z powodu zbyt szerokich bioder albo cery trądzikowej (chociaż oczywiście jest też wiele innych powodów obniżonego poczucia własnej wartości). Chłopcy także porównują się z innymi i próbują ich naśladować. Dzieci powinny wiedzieć, że piękno to nie tylko szczupłe ciało i modny strój. Warto wykorzystać Dzień Kobiet do dyskusji o tym, czym jest piękno. Zapraszam Was do skorzystania ze scenariusza 45-minutowej lekcji na ten właśnie temat.
Temat lekcji: Odkrywam piękno w sobie.
Cele - uczeń/uczennica:
- rozumie, że odczucie piękna jest subiektywne i może dla każdego znaczyć coś innego
- szuka piękna w sobie i swoich najbliższych
- opisuje piękno w sobie
- wykonuje kreatywną pracę wybraną przez siebie metodą
DOŚWIADCZENIE (2 min)
REFLEKSJA (10 min)
Porozmawiaj z uczniami i uczennicami o tym, co zobaczyli. Pobudzaj dyskusję, szukajcie punktów spornych i starajcie się je wyjaśnić. Możesz skorzystać z poniższych pytań, ale nie ograniczaj się do nich. Podążaj za dziećmi.
- O czym według was jest ten film?
- Co mówią na temat piękna bohaterki?
- Jak rozumiecie tytuł filmu: "Moje piękno. Moja historia"?
- Jedna z bohaterek mówi: "To nie wygląd cię definiuje, ale to, co robisz i co cię napędza". Czy zgadzacie się z tym? Dlaczego?
- Lubicie patrzeć na zdjęcia modelek lub aktorek pięknie umalowanych i ubranych, wyglądających jak gwiazdy? (nie musicie podawać odpowiedzi na głos, wystarczy, że sami sobie na to pytanie odpowiecie)
- A czy chcielibyście, aby wasi najbliżsi byli takimi gwiazdami - wyglądającymi perfekcyjnie? Czy może raczej wolicie, aby wasi najbliżsi byli autentyczni, z wadami, czasami nieuczesani albo w pogniecionym ubraniu?
- Co pięknego znajdujecie w swoich najbliższych? Podajcie przykłady.
- Jak myślicie, czego oczekują od was wasi najbliżsi: że będziecie jak gwiazdy, czy raczej bliscy im, czasami niedoskonali?
WIEDZA (5 min)
- poczucie bycia potrzebnym
- poczucie kontroli nad własnym życiem
- bycie docenianym
- psychiczny i materialny dobrostan
- relacje.
ZASTOSOWANIE (25-28 min)
- wykonać plakat na telefonie/tablecie/laptopie, np. w aplikacji Canva
- narysować siebie i opisać (zdaniami, hasłami, a może wierszem?)
- zrobić mapę myśli na swój temat
- przygotować kolaż z przyniesionych do klasy gazet i magazynów
- inne opcje, które zaproponują uczniowie, byle były zgodne z tematem.
Świetne zajęcia
OdpowiedzUsuń