Jakie są cechy dobrego szkolenia? Każdy zapewne określa je nieco inaczej, gdyż mamy inne potrzeby, przyzwyczajenia, style uczenia się. I tu leży klucz do sukcesu: dobre szkolenie to takie, które odpowiada na potrzeby przynajmniej większości osób uczestniczących (idealnie - wszystkich). Czy to w ogóle możliwe? Tak. Mam całkiem sporo takich doświadczeń - zarówno jako prowadząca, jak i jako osoba ucząca się.
Moje szkolenia zawsze zawierają część warsztatową, gdyż wiem, że nauczyciele i nauczycielki posiadają ogromną wiedzę i doświadczenie, zwłaszcza na temat własnej szkoły. Dlatego najlepsze efekty osiągniemy, jeśli połączymy kompetencje moje oraz osób uczestniczących. Zależy mi też na dostosowaniu każdego spotkania do potrzeb konkretnej placówki, dlatego przykładam dużą wagę do zebrania informacji o potrzebach i możliwościach danej grupy nauczycieli, ale też o warunkach, w jakich funkcjonują. Kolejny element kluczowy dla mnie to plan działania. Staram się, aby osoby uczestniczące w moim szkoleniu wyszły z niego z konkretnym pomysłem na to, jak wykorzystają zdobytą wiedzę - po to poświęcają swój cenny czas na nasze spotkanie, aby móc przełożyć to na praktykę. Dobrze jest, jeśli taki plan powstanie od razu: nie chcę, aby moje szkolenie dokładało nauczycielom pracy, ale ją ułatwiało. Nie zapominajmy też o relacjach - podczas szkolenia spędzamy ze sobą dość dużo czasu. Ważne jest więc, abyśmy się w tym czasie ze sobą dobrze czuli i czuły - przyjazna atmosfera, otwartość i bezpieczeństwo są kluczowe.
Aktualnie prowadzę szkolenia na poniższe tematy (to tylko ogólne zagadnienia - szczegóły ustalam razem z zamawiającym). Zachęcam też to sprawdzenia oferty warsztatów dla uczniów i uczennic - najlepszy efekt osiągniemy, jeśli połączymy szkolenie dla Rady Pedagogicznej z warsztatami dla dzieci. O
warsztatach dla uczniów tutaj (
👉link). Jeśli potrzebujesz upewnić się, że moja wiedza i kompetencje umożliwiają mi prowadzenie szkoleń na wysokim poziomie, zajrzyj na dół tego wpisu. 👇
Praca metodą design thinking
Design thinking (DT) to metoda prowadzenia projektów, ale też wypracowania rozwiązań na różne problemy dotykające uczniów, współpracy nauczycieli z uczniami oraz samych nauczycielek. Możemy ją wykorzystać podczas lekcji przedmiotowych, do przygotowania wydarzeń szkolnych, do projektów uczniowskich oraz do pracy Rady Pedagogicznej, a nawet podczas spotkań z rodzicami. Dzięki DT zajęcia są bardziej angażujące dla osób uczestniczących, pozwalają im się lepiej uczyć, a jednocześnie wyposażają je w kompetencje niezbędne dzisiaj w życiu.
Podczas szkolenia nauczyciele i nauczycielki:
- poznają etapy pracy metodą design thinking
- testują metodę, aby dobrze ją zrozumieć
- określają sytuacje, w których mogą tę metodę wykorzystać
- planują działania na najbliższe tygodnie
- uzyskują informację zwrotną koleżanek i kolegów oraz prowadzącej na temat swoich planów
Jak dawać uczniom sprawczość
Pokolenia Z i Alfa, z którymi spotykamy się obecnie w szkołach, to indywidualiści, którzy lubią decydować o sobie. Stały dostęp do narzędzi cyfrowych daje im poczucie sprawczości, dlatego źle czują się w warunkach, kiedy ktoś (np. nauczyciel) narzuca im co, jak i kiedy mają robić*. Sprawczość jest kluczem do uczenia się, ale też do wychowania młodych osób na aktywnych społecznie i odpowiedzialnych dorosłych ludzi. A jednak polska szkoła nie jest przyzwyczajona do oddawania uczniom i uczennicom sprawczości. Podczas szkolenia pokażę, dlaczego to takie ważne oraz jak to zrobić - krok po kroku.
Podczas szkolenia nauczyciele i nauczycielki:
- dowiadują się, czym jest sprawczość i dlaczego jest tak istotna
- poznają sposoby na jej kształtowanie podczas lekcji przedmiotowych
- mapują swoje lekcje pod kątem przestrzeni na decyzje uczniów i uczennic
- poznają sposoby na rozwijanie sprawczości poza lekcjami
- wybierają takie sposoby budowania poczucia sprawczości, które są im najbliższe
Wykorzystanie technologii do wspomagania procesu uczenia się
Nowoczesne technologie mają z jednej strony bardzo dobrą, z drugiej bardzo złą sławę. Jedno jest pewne - nasi uczniowie i uczennice są przez nie otoczeni. Nie możemy więc w szkole udawać, że technologii nie ma. Najlepszym rozwiązaniem jest takie ich wykorzystanie, aby wspierały proces uczenia się i ułatwiały pracę nam. Wystarczy do tego kilka narzędzi. Podczas szkolenia nie tylko nauczymy się obsługiwać wybrane narzędzia, ale też określimy konkretne sytuacje, w których możemy dane narzędzia wykorzystać.
Wiedza o narzędziach TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych) jest bardzo zróżnicowana, więc przed tym szkoleniem wysyłam do osób uczestniczących ankietę aby zebrać informację o tym, jakie narzędzie są w danej placówce wykorzystywane oraz jakie potrzeby narzędziowe są jeszcze niezaspokojone.
Podczas szkolenia nauczyciele i nauczycielki:
- poznają model SAMR, aby zrozumieć, w jakich sytuacjach warto korzystać z narzędzi TIK
- uczą się obsługiwać wybrane narzędzia (zgodnie z wynikami ankiety)
- określają sytuacje, w których poznane narzędzia mogą być wykorzystane na wyższych modelach SAMR
- planują lekcję z wykorzystaniem wybranego narzędzia
- otrzymują przydatne wskazówki mające na celu ułatwienie ich własnej pracy
Moderowanie projektów uczniowskich
Projekty uczniowskie to wspaniały i coraz bardziej doceniany wynalazek. Na rynku edukacyjnym pojawia się coraz więcej ofert promowania, a nawet dofinansowania takich przedsięwzięć: Edukacja Inspiracja, Solve for Tomorrow, Zwolnieni z Teorii, Akcelerator Pro, Projektanci Edukacji... Projekty uczniowskie pozwalają rozwijać komunikację, współpracę, podejmowanie decyzji, krytyczne myślenie, kreatywność, radzenie sobie w trudnych sytuacjach i wiele innych umiejętności. Jednak aby to się udało, nauczyciel prowadzący grupę musi wyjść z roli "nauczyciela", aby stworzyć uczniom przestrzeń na ich własną aktywność. Wbrew pozorom, to nie jest takie łatwe, gdyż mamy przyzwyczajenia, które moga blokować sprawczość uczniów i uczennic.
Podczas szkolenia nauczyciele i nauczycielki:
- dowiadują się, na czym polega projekt uczniowski
- poddają refleksji rolę, jaką przyjmują podczas różnych zajęć z uczniami i uczennicami
- poznają metody wspierania uczniów bez zabierania im decyzyjności
- testują wybrane zachowania, które mogą wykorzystać moderując projekty
- projektują swoje pierwsze kroki w celu zmiany swojej roli
Jak uczyć współpracy
Kompetencja współpracy to jedna z najbardziej pożądanych obecnie kompetencji. W szkole jest sporo przestrzeni na jej kształtowanie, ale czasami wymaga to redefinicji modelu nauczania. Warto pochylić się nad zrozumieniem, czym jest współpraca. Dopiero właściwe zrozumienie tej kompetencji pozwoli zaplanować proces uczenia się w taki sposób, aby uczniowie i uczennice mogli pracować razem, podzielać odpowiedzialność za zadanie, podejmować razem merytoryczne decyzje, a ich praca była współzależna.
Podczas szkolenia nauczyciele i nauczycielki:
- poznają warunki konieczne dla dobrej współpracy
- analizują przykładowe sytuacje i przekształcają je, aby polepszyć współpracę
- projektują sytuację edukacyjną na własną lekcję
- przewidują trudności, które mogą wyniknąć ze współpracy
- określają kroki, które podejmą w najbliższym czasie w celu polepszania współpracy
Z edukacją mam do czynienia ... od zawsze: jako córka nauczycielki, uczennica i studentka (skończyłam 4 kierunki studiów), nauczycielka, mama uczniów, koordynatorka projektów, trenerka, autorka materiałów edukacyjnych, prelegentka na konferencjach, autorka artykułów, mentorka i coach. O moim doświadczeniu poczytasz więcej tutaj (👉link). Tak bogate doświadczenie daje mi szansę dostrzegania wielu aspektów pracy w szkole.
Cały czas się uczę - dużo czytam, słucham, obserwuję. Sama ciągle uczestniczę w szkoleniach. Robię to po to, aby być na bieżąco z nowymi narzędziami i trendami w edukacji, stale wzbogacać swój warsztat pracy, ale też nie wychodzić z roli uczennicy. Wierzę, że, aby móc organizować dobre zajęcia dla innych, trzeba umieć wczuć się w rolę osoby uczącej się.
Ważne jest też indywidualne podejście do każdego szkolenia - każda placówka i każda grupa nauczycieli ma nieco inne potrzeby. Aby szkolenie było skuteczne, trzeba te potrzeby zrozumieć i dostosować do nich zajęcia (o tym pisałam już wyżej).
W pracy najważniejsze są dla mnie wartości: szczerość, autentyczność, otwartość, rozsądek i uważność na siebie, ale też na drugiego człowieka. Jeśli zaproponujesz mi zlecenie, które będzie niezgodne z tymi wartościami - odmówię, choćbym miałam zarobić miliony...
* Polecam teksty:
Brałam udział w Design Thinking i to nie tylko w kontekście szkoły i zawodu nauczyciela. Bardzo polecam bo można być praktykiem, a nie tylko biernym słuchaczem :)
OdpowiedzUsuńZgadzam się! Przyznam, że design thinking odmieniło moje życie - wprowadzam jego zasady w wielu obszarach życie.
Usuń