Warsztaty dla uczniów i uczennic
Są takie tematy, w których nauczyciel lub nauczycielka nie czują się kompetentni i wolą zaprosić kogoś z zewnątrz do poprowadzenia lekcji. Czasami są kompetentni, ale czują, że osoba z zewnątrz będzie miała szersze spojrzenie - nie mając pełnej wiedzy o uczniach i uczennicach może działać bez uprzedzeń, czasem nawet dostrzec jakieś trudności w grupie i wesprzeć wychowawcę w zdiagnozowaniu problemu oraz zaplanowaniu działania. Bywa też, że uczniowie inaczej słuchają osoby z zewnątrz niż "swojego" nauczyciela lub nauczycielki, z którą widują się codziennie.
Bezpieczni w internecie
- uświadamiają sobie, że telefon/komputer/tablet to tylko narzędzia, a od ich użytkowników zależy, czemu będą służyć
- poznają sposoby takiego wykorzystania technologii, które będzie służyło ich dobru (rozwój, odpoczynek, wzmacnianie relacji, dobrostan cyfrowy)
- rozpoznają możliwe zagrożenia w sieci
- uczą się unikać wybranych zagrożeń (dezinformacja, wyłudzanie danych, kradzież tożsamości, cyberprzemoc, negatywny wpływ technologii na zdrowie psychiczne itp.)
- poznają strategie radzenia sobie w trudnych sytuacjach
- uświadamiają sobie, że są współodpowiedzialni za kształtowanie przestrzeni online.
Aktywni w szkole i społeczności lokalnej
- definiują, czym jest dla nich społeczność lokalna
- określają problemy, które chcieliby w tej społeczności rozwiązać
- poznają metody prowadzenia projektów uczniowskich (Design for change)
- dowiadują się, jak i kogo prosić o wsparcie
- poznają narzędzia do zarządzania projektem
- opracowują plan działania w sytuacjach trudnych.
Umiemy się uczyć
Podczas warsztatów uczniowie i uczennice:
- definiują własne supermoce i zainteresowania
- określają warunki, w których uczą się najskuteczniej oraz trudności, które mogą się pojawić
- projektują metodę uczenia się dla siebie
- wymieniają narzędzia i materiały przydatne im w procesie uczenia się
- rozpoznają, które osoby z ich otoczenia mogą wesprzeć ich w uczeniu się
- opracowują plan działania, aby wprowadzić tę metodę w życie.
Realizujemy własny projekt
Podczas warsztatów uczniowie i uczennice:
- poznają metody Design Thinking oraz Design for Change
- planują swoje projekty
- uczą się wykorzystywać narzędzia do organizacji pracy
- przewidują możliwe trudności i wypracowują sposoby radzenia sobie z nimi
- przechodzą pierwsze fazy projektu
- rozwijają kompetencje współpracy i komunikacji.
KONTAKT
O mnie
- przez 18 lat pracowałam w szkole: najpierw średniej, potem podstawowej; uczyłam języka angielskiego i edukacji wczesnoszkolnej
- zrealizowałam w uczniami i uczennicami kilkadziesiąt projektów - na lekcjach przedmiotowych, na zajęciach pozalekcyjnych oraz poza szkołą (👉tu możesz poczytać o niektórych z tych projektów)
- koordynowałam projekty międzyszkolne, także ogólnopolskie, np. eTwinning, Design for change, Teaching English in Poland oraz program Asy Internetu
- moi uczniowie osiągali sukcesy w konkursach (np. Aktywni dla klimatu); moja uczennica została wybrana do Student Council (międzynarodowego samorządu młodych) jako pierwsza Polka (👉tu zobaczysz skład Student Council z Oliwką - BATCH of 2021-22)
- moi uczniowie byli zapraszani do udziału w konferencjach, gdzie mogli prezentować swoje projekty, np. Festiwal Better Together 24 października 2023
- jestem współautorką autorskiego programu nauczania Razem, który zakłada m.in. współpracę między szkołami oraz współdecydowanie dzieci w projektowaniu procesu uczenia się
- moi uczniowie i uczennice poczuli sprawczość tak bardzo, że nawet po moim odejściu ze szkoły sami realizowali projekt Design for change na rzecz potrzebujących w ich społeczności lokalnej (👉strona ich projektu)
- nadal moderuję projekty uczniowskie - np. Ukraine Youth Action Network
- cały czas się uczę, prowadzę szkolenia dla nauczycieli i nauczycielek, rozmawiam z ludźmi i sama się uczę - dbam o to, aby moja wiedza była cały czas aktualizowana.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz