Warsztaty dla uczniów i uczennic

Są takie tematy, w których nauczyciel lub nauczycielka nie czują się kompetentni i wolą zaprosić kogoś z zewnątrz do poprowadzenia lekcji. Czasami są kompetentni, ale czują, że osoba z zewnątrz będzie miała szersze spojrzenie - nie mając pełnej wiedzy o uczniach i uczennicach może działać bez uprzedzeń, czasem nawet dostrzec jakieś trudności w grupie i wesprzeć wychowawcę w zdiagnozowaniu problemu oraz zaplanowaniu działania. Bywa też, że uczniowie inaczej słuchają osoby z zewnątrz niż "swojego" nauczyciela lub nauczycielki, z którą widują się codziennie.


Prowadzę warsztaty z uczniami i uczennicami na poniższe tematy. Zawsze ustalam z zamawiającym, jakie są konkretne potrzeby w danej grupie uczniów i razem decydujemy, jaka będzie długość spotkania. Każde warsztaty są spersonalizowane, dlatego poniższe zagadnienia to tylko ogólne tematy oraz moje podejście do nich. Opisuję tu warsztaty dla uczniów i uczennic, ale najlepszy efekt osiągniemy, jeśli nauczyciele i nauczycielki wezmą udział w szkoleniu o tej samej tematyce, na którym dowiedzą się, jak stwarzać uczniom przestrzeń na działanie i wspierać ich tak, aby efekty poniższych warsztatów były długotrwałe. O szkoleniach dla nauczycieli tutaj (👉link). Jeśli potrzebujesz upewnić się, że moja wiedza i kompetencje umożliwiają mi prowadzenie warsztatów na wysokim poziomie, zajrzyj na dół tego wpisu. 👇

Oferta warsztatów "Dla nauczycieli" autorstwa Ewa Przybysz-Gardyza

Bezpieczni w internecie


Internet jest przestrzenią, w której młodzi funkcjonują każdego dnia coraz dłużej. Nowoczesne technologie stwarzają wspaniałe możliwości rozwoju, ale wiążą się z ryzykiem. Rozwiązaniem nie jest zakaz korzystania z sieci, ale wykształcenie zachowań, dzięki którym nasi uczniowie i uczennice unikną zagrożeń, a jeśli takowe wystąpią, będą umieli na nie zareagować. 

Podczas warsztatów uczniowie i uczennice:
  • uświadamiają sobie, że telefon/komputer/tablet to tylko narzędzia, a od ich użytkowników zależy, czemu będą służyć
  • poznają sposoby takiego wykorzystania technologii, które będzie służyło ich dobru (rozwój, odpoczynek, wzmacnianie relacji, dobrostan cyfrowy)
  • rozpoznają możliwe zagrożenia w sieci
  • uczą się unikać wybranych zagrożeń (dezinformacja, wyłudzanie danych, kradzież tożsamości, cyberprzemoc, negatywny wpływ technologii na zdrowie psychiczne itp.)
  • poznają strategie radzenia sobie w trudnych sytuacjach
  • uświadamiają sobie, że są współodpowiedzialni za kształtowanie przestrzeni online.

Aktywni w szkole i społeczności lokalnej


XXI wiek to czas, kiedy globalizacja jest już mocno ugruntowana, dostrzegamy za to potrzebę powrotu do lokalności. Ważne jest, aby mieszkańcy dbali o okolicę, współdecydowali o tym, co i jak zmienić, a także podejmowali inicjatywy na rzecz społeczności lokalnej. Aby mieli do tego motywację, powinni po pierwsze wiedzieć, że mogą; po drugie - umieć to robić. Najlepiej jest kształtować postawy prospołeczne już od dziecka. Jest ku temu sporo możliwości w szkole.  

Podczas warsztatów uczniowie i uczennice:
  • definiują, czym jest dla nich społeczność lokalna
  • określają problemy, które chcieliby w tej społeczności rozwiązać
  • poznają metody prowadzenia projektów uczniowskich (Design for change)
  • dowiadują się, jak i kogo prosić o wsparcie
  • poznają narzędzia do zarządzania projektem
  • opracowują plan działania w sytuacjach trudnych.

Umiemy się uczyć 


Co to znaczy, że "umiem się uczyć"? Czy znajomość mnemotechnik wystarczy? Obawiam się, że nie. Aby uczyć się skutecznie, każdy powinien rozumieć siebie i wiedzieć, jaki sposób uczenia się najbardziej pasuje do własnych możliwości, warunków i zainteresowań. Dlatego podczas warsztatów, w wyniku procesu moderowanego przez prowadzącą, każdy uczeń i uczennica określa metodę uczenia się, która wydaje się być najbardziej odpowiednia dla niego samego. Ponadto sporządza plan działania tak, aby wcielić tę metodę w życie. Warsztaty oparte są o proces coachingu edukacyjnego. 

Podczas warsztatów uczniowie i uczennice:

  • definiują własne supermoce i zainteresowania
  • określają warunki, w których uczą się najskuteczniej oraz trudności, które mogą się pojawić
  • projektują metodę uczenia się dla siebie
  • wymieniają narzędzia i materiały przydatne im w procesie uczenia się
  • rozpoznają, które osoby z ich otoczenia mogą wesprzeć ich w uczeniu się
  • opracowują plan działania, aby wprowadzić tę metodę w życie.

Realizujemy własny projekt


Jest to warsztat pokazowy. Podczas tego warsztatu pokazuję nauczycielom i nauczycielkom, jak moderować projekt uczniowski, prowadzony metodą Design Thinking lub Design for Change. Zwracam tu szczególną uwagę na partycypację dzieci oraz na momenty kluczowe dla realizacji projektu. Wykorzystuję przy tym moje wieloletnie doświadczenie moderowania projektów uczniowskich, także międzynarodowych.

Podczas warsztatów uczniowie i uczennice:

  • poznają metody Design Thinking oraz Design for Change
  • planują swoje projekty
  • uczą się wykorzystywać narzędzia do organizacji pracy
  • przewidują możliwe trudności i wypracowują sposoby radzenia sobie z nimi
  • przechodzą pierwsze fazy projektu
  • rozwijają kompetencje współpracy i komunikacji.


KONTAKT

mail: ewa.przybysz.gardyza@gmail.com
tel. 600 472 013

O mnie


Mam bogate doświadczenie w pracy z uczniami i uczennicami oraz w wykorzystywaniu metod, o których piszę powyżej: 
  • przez 18 lat pracowałam w szkole: najpierw średniej, potem podstawowej; uczyłam języka angielskiego i edukacji wczesnoszkolnej
  • zrealizowałam w uczniami i uczennicami kilkadziesiąt projektów - na lekcjach przedmiotowych, na zajęciach pozalekcyjnych oraz poza szkołą (👉tu możesz poczytać o niektórych z tych projektów)
  • koordynowałam projekty międzyszkolne, także ogólnopolskie, np. eTwinning, Design for change, Teaching English in Poland oraz program Asy Internetu
  • moi uczniowie osiągali sukcesy w konkursach (np. Aktywni dla klimatu); moja uczennica została wybrana do Student Council (międzynarodowego samorządu młodych) jako pierwsza Polka (👉tu zobaczysz skład Student Council z Oliwką - BATCH of 2021-22)
  • moi uczniowie byli zapraszani do udziału w konferencjach, gdzie mogli prezentować swoje projekty, np. Festiwal Better Together 24 października 2023
  • jestem współautorką autorskiego programu nauczania Razem, który zakłada m.in. współpracę między szkołami oraz współdecydowanie dzieci w projektowaniu procesu uczenia się
  • moi uczniowie i uczennice poczuli sprawczość tak bardzo, że nawet po moim odejściu ze szkoły sami realizowali projekt Design for change na rzecz potrzebujących w ich społeczności lokalnej (👉strona ich projektu
  • nadal moderuję projekty uczniowskie - np. Ukraine Youth Action Network
  • cały czas się uczę, prowadzę szkolenia dla nauczycieli i nauczycielek, rozmawiam z ludźmi i sama się uczę - dbam o to, aby moja wiedza była cały czas aktualizowana.
Zachęcam do przejrzenia bloga - jest tam wiele wpisów, które podkreślają moją wiedzę i zakres działania. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger