Pokolenie iGen, czyli Zetki i Alfy
O pokoleniach Z i Alfa pisano już dużo. Ostatnio trafiłam na książkę iGen. Why Todays's Super-Connected Kids Are Growing Up Less Rebellious, More Tolerant, Less Happy - and Completely Unprepared for Adulthood¹ autorstwa Jean M. Twenge. To prawdziwa skarbnica wiedzy. Postanowiłam więc streścić najważniejsze aspekty życia i osobowości nastolatków z pokolenia iGen tak, aby łatwiej nam było zrozumieć uczniów i uczennice, których mamy w szkołach podstawowych i średnich.
Jacy są przedstawiciele pokolenia iGen w porównaniu z poprzednimi pokoleniami?
- nastolatki mniej chętnie niż ich poprzednicy cieszą się wolnością poza domem (bez rodziców) - dotyczy to także randkowania; za tym idzie mniejszy odsetek nastolatków uprawiających seks oraz zachodzących w ciążę
- mniej chętnie niż ich poprzednicy korzystają z możliwości pracy dla nastolatków
- poświęcają mniej czasu na wykonywanie obowiązków domowych (niż ich poprzednicy)
- piją mniej alkoholu
- dorastają pod czujnym okiem rodziców
- mają telefon zawsze przy sobie, nawet w nocy (polskie nastolatki w sieci są średnio 5 godzin 36 minut dziennie⁴) - co nie znaczy, że nie wykonują aktywności offline, po prostu telefon jest zawsze obok: online miesza się z offline⁵
- wiedzę o świecie czerpią z social mediów
- internet często zastępuje telewizję
- chętniej oglądają filmy w domu (online) niż chodzą do kina
- czytają mniej książek niż poprzednie pokolenie w ich wieku (ale to nie znaczy, że nie czytają w ogóle)
- zwykle korzystają z sieci w celach egoistycznych, niekoniecznie z myślą o dobru społeczności (patrz niżej)
- nastolatki, które spędzają więcej czasu online są mniej szczęśliwe niż ich rówieśnicy, którzy poświęcają więcej czasu na aktywności pozaekranowe (ta różnica powiększa się w przypadku młodszych nastolatków)
- więcej młodych ludzi niż w poprzednim pokoleniu przejawia symptomy depresji, zdrowie psychiczne pogarsza się
- rzadziej niż ich poprzednicy chodzą na imprezy (w oryginale "parties")
- lubią wychodzić razem do restauracji, galerii handlowej, a także spotykać się w domach⁵
- spędzają sporo czasu z przyjaciółmi online (np. wspólne granie, czatowanie)
- włóczenie się po okolicy bez określonego celu nie jest dla nich tak częstym sposobem spędzania czasu wolnego jak dla ich rówieśników 40-50 lat temu
- sporo mówią o pomaganiu potrzebującym, ale to się niekoniecznie przekłada na faktyczne działania
- jedynie niektórzy wykorzystują sieć do aktywizmu społecznego (chociaż wiele osób głosi potrzebę zmian społecznych)
- mniej nastolatków zgłasza przynależność do jakiegokolwiek kościoła; mniej uczestniczy także w praktykach religijnych
- mniej osób w młodym wieku przejawia zainteresowanie duchowością
- wiedzą o zagrożeniach, jakie mogą napotkać w życiu i starają się ich unikać
- ograniczają alkohol, papierosy i inne używki (w porównaniu z poprzednim pokoleniem w ich wieku)
- dbają o bezpieczeństwo w codziennych czynnościach (np. zapinają pasy w aucie)
- zależy im na bezpieczeństwie w miejscach, w których przebywają (np. na kampusach uczelnianych)
- widzą potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa osobom niebinarnym i innym mniejszościom
- jednocześnie młodzi oczekują, że to dorośli będą zapewniać im bezpieczeństwo - częściej odwołują się do władz, zamiast samemu szukać rozwiązań (Twenge sugeruje, że to może być efekt nadmiernej ochrony zapewnianej dzieciom przez rodziców i przyzwyczajenia ich do bycia wyręczanym)
- chodzą do szkoły dlatego, że muszą - często postrzegają lekcje jako stratę czasu, to, czego się tam uczą nie przekłada się na codzienne życie
- w przyszłości chcieliby mieć pracę, która zapewni im stabilizjację i bezpieczeństwo finansowe (niekoniecznie marzą o osiąganiu spektakularnych sukcesów)
- dobra praca to taka, która pozwala zachować równowagę z życiem osobistym
- dobra praca to także taka, którą przynajmniej częściowo można wykonywać zdalnie
- pokolenie iGen odwleka rozpoczęcie pracy zarobkowej dłużej niż poprzednie pokolenie w ich wieku
- są realistyczni, mniej niż poprzednie pokolenie wierzą w to, że osiągną sukces - dostrzegają wiele barier w dążeniu do sukcesu zawodowego (mimo to ponad połowa młodych ludzi ma nadzieję na znalezienie sensownej pracy, która da im możliwość wpływania na wyzwania globalne⁶)
- rozsądnie wydają pieniądze - potrafią oszczędzać, rozważnie podchodzą do większych wydatków⁵
- bardziej niż konformizm interesuje ich wyróżnianie się z tłumu
- mniej zależy im na małżeństwie, niekoniecznie chcą mieć dzieci
- płeć i orientacja seksualna nie mają dużego znaczenia - każdy może przyjmować różne role społeczne i realizować się w wybrany przez siebie sposób
- cenią niezależność polityczną (chętnie głosują na kandydatów bez przynależności partyjnej)*
Ciekawe spostrzeżenia. O.mo8m.pokoleniu usłyszałam, że nazywa się ich Silversi. Ładnie brzmi :)
OdpowiedzUsuń