Winter holiday - future simple

Kolejny pomysł na design thinking na języku angielskim. Tym razem miałam do wprowadzenia czas future simple, a ponieważ zbliżały się ferie zimowe, uczniowie mieli wygenerować pomysły na ferie. 


Najpierw przypomnieliśmy sobie konstrukcję "be going to". Zapytałam uczniów, kto ma już plany na ferie. Zgłosiło się kilka osób. Zapytałam, co zamierzają robić. Razem ułożyliśmy zdania o tych zamiarach: "I am going to travel to Spain"; "Zosia is going to spend a week with her grandma" etc. 

Potem ogłosiłam, że w grupach porozmawiamy o idealnych, wymarzonych feriach zimowych. Przypomniałam krótko metodę design thinking. 

EMPATYZACJA

Każdy uczeń pracował sam. Podchodził do flipcharta i wypisywal słowa lub wyrażenia, które są związane z wymarzonymi feriami. Słowa powtarzały się - nie szkodzi. Uczniowie mogli korzystać z podręcznika oraz ze słownika.

 


ZDEFINIOWANIE PROBLEMU

Odczytaliśmy razem wypisane słowa i podzieliliśmy je na kategorie (otaczając kolorowymi mazakami - każda kategoria miała swój kolor). Okazało się, że niektóre dotyczą ferii spędzonych w górach, inne w domu, ale są też tacy, którzy wolą ten czas spędzić w cieplejszym miejscu, np. w Portugalii. 

GENEROWANIE POMYSŁÓW

Uczniowie podzielili się na grupy po 3-4 osoby. Każda grupa miała wybrać jeden z wymienionych wcześniej sposobów spędzenia ferii i rozpisać go bardziej szczegółowo: co trzeba zabrać, w co się ubrać, co będzie można robić i gdzie się zatrzymać (kategorie te były związane ze słownictwem wprowadzonym na ostatnich lekcjach).



TWORZENIE PROTOTYPU

Nadszedł czas na wprowadzenie nowego czasu. Napisałam na tablicy kilka przykładowych zdań. Uczniowie sami doszli do tego, jak wygląda forma czasownika w czasie future simple. Zrobili krótką notatkę w zeszytach, aby mieć gdzie sprawdzić formę w razie problemów z ułożeniem zdań. 

Poprosiłam, aby podjęli decyzję, które z wygenereowanych pomysłów chcą wcielić w życie i z wypisanych na poprzednim etapie słów ułożyli zdania w czasie future simple. Nie sprawiło im to żadnego problemu, gdyż skupili się na przekazaniu informacji, a nie na samej gramatyce. 



TESTOWANIE

W ramach testowania grupy wymieniły się swoimi zdaniami, aby koledzy i koleżanki mogli ocenić, jak podobają im się tak zaplanowane ferie, a przy okazji sprawdzić poprawność zdań. 

Dzięki tym aktywnościom uczniowie nauczyli się budować zdania w czasie future simple, ale też zrozumieli, że należy go wykorzystać przy podejmowaniu spontanicznych decyzji na temat przyszłości. Przy okazji poznali wiele nowych słów, a także powtórzyli te poznane wcześniej. Zapytani na koniec lekcji o wrażenia odpowiedzieli, że bardzo im się podobało, gdyż byli cały czas zaangażowani i czuli, że używają języka "po coś", a nie tylko dla wykonania ćwiczenia z podręcznika. 

1 komentarz:

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger