After school clubs - present simple/continuous

Metoda design thinking angażuje uczniów jak żadna inna - każdy bierze aktywny udział w lekcji i dobrze się przy tym bawi. Zwykle metodę tę stosuje się do planowania projektów, ale da się ją wykorzystać również na lekcji do tego, aby wprowadzić i przećwiczyć material z podstawy programowej. Wystarczy mieć pomysł. 


Na najbliższych lekcjach miałam wprowadzić czas present continuous, porównując go z present simple. Jednocześnie poznawaliśmy nazwy czynności wykonywanych w wolnym czasie - hobby. Wymyśliłam więc, że wszystko to uda się połączyć planując zajęcia pozalekcyjne - after school clubs. Całość zajęła nam 2 godziny lekcyjne. Na początek przypomniałam uczniom, z jakich etapów składa się metoda design thinking (pracowaliśmy już tą metodą wcześniej). 


1. EMPATYZACJA

Poprosiłam uczniów, aby na tablicy wypisali nazwy czynności, które lubią wykonywać w wolnym czasie, najlepiej w formie zorganizowanej. 

2. DEFINIOWANIE PROBLEMU

Pogrupowaliśmy te aktywności tematycznie i nazwaliśmy każdą grupę jako rodzaj zajęć pozalekcyjnych - zaznaczałam każdą grupe innym kolorem. 



3. GENEROWANIE POMYSŁÓW

Uczniowie pracowali w parach. Każda para wybrała jedną grupę i określiła rodzaj zajęć, na których wykonuje się te czynności.  

4. TWORZENIE PROTOTYPU

W tej fazie uczniowie w tych samych parach mieli stworzyć plakat reklamujący dane zajęcia, budując zdania w czasie present simple (co zwykle robi się na tych zajęciach).








5. TESTOWANIE

Przyczepiłam wszystkie plakaty na tablicy. Teraz uczniowie - indywidualnie - podchodzili do tablicy, czytali plakaty i wybierali. Każdy miał wybrać 1 zajęcia i wyobrazić sobie, że właśnie w nich uczestniczy. 

W tym momencie wyjaśniłam krótko, do czego służy i jak buduje się zdania w czasie present continuous. Trwało to dosłownie 5 minut, ale okazało się, że wystarczyło. Następnie każdy miał napisać w swoim zeszycie 5 zdań o tym, co teraz dzieje się na zajęciach, w których uczestniczy. 




 
Co ciekawe, mimo bardzo lakonicznego wyjaśnienia czasu present continuous, uczniowie bardzo dobrze pisali zdania, sporadycznie popełniając błędy. Okazało się, że kiedy faktycznie potrzebowali użyć tego czasu, przyszło im to automatycznie. Na kolejnej lekcji, jednak, kiedy zakończyliśmy już testowanie zaprojektowanych zajęć pozalekcyjnych i trenowaliśmy budowanie zdań w nowo-poznanym czasie w typowych zadaniach gramatycznych, szło im o wiele gorzej. Czyż zatem "tłuczenie" kolejnych ćwiczeń na gramatykę i sprawdzanie gramatyki w takich zadaniach na testach i egzaminach nie mija się z celem nauki języka obcego ... ? Wiem, nie mamy wpływu na to, jak wygląda egzamin ósmoklasisty. Ech...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger