Zajęcia wyrównawcze z muzyki

Prowadzę zajęcia wyrównawcze z grupką uczniów klasy 2. Całe zajęcia rozplanowałam tak, aby trenować z uczniami różne umiejętności, nie tylko z zakresu edukacji matematycznej i polonistycznej. Wprowadzam narzędzia TIK, ale też dużo aktywności robimy na podłodze tak, aby dzieci mogły manipulować przedmiotami, ruszać się i doświadczać tego, o czym się uczymy (na zwykłych zajęciach nie zawsze się tak da, gdyż w klasie jest aż 26 uczniów). 


Czytanie nut jest dla uczniów ze SPE trudne - to jak uczenie się języka obcego. Mimo to uważam, że warto poświęcać czas na zrozumienie tego, gdyż to rozwija myślenie i pomaga zrozumieć muzykę, a muzyka przecież bardzo pozytywnie wpływa na mózg. 

Na zajęciach rozmawialiśmy o dwóch aspektach czytania nut - wartość rytmiczna i wysokość dźwięku. Wcześniej już uczyliśmy się o tym na lekcjach muzyki, więc było to jedynie usystematyzowanie wiedzy. Zaczęliśmy od wartości rytmicznej - miałam do tego przygotowaną prezentację Genially:


Na ostatnim slajdzie dzieci mogły dowolnie przesuwać klocki rytmiczne z nutami. Każdy ułożony przez nie rytm wyklaskiwaliśmy. Przećwiczyliśmy to kilka razy, aby każdy miał szansę zrozumieć.

Następnie zapytałam, czy teraz już jesteśmy gotowi tworzyć muzykę. Widząc ich zakłopotanie, zagrałam na dzwonkach "melodię" złożoną tylko z nut E, ale o różnej długości. Od razu załapali, że jeszcze nam czegoś brakuje. Zagrałam więc znaną im melodię "Idzie jeż" złożoną z dźwięków C, D, E. Skojarzyli już, o co chodzi. Usiedliśmy na podłodze przy wyklejonej taśmą pięciolinii. Każdy miał dzwonki. Porozmawialiśmy o pięciolinii, o tym, do czego służy. Położyłam wycięte z czarnego papieru nuty na pięciolinii i odnieśliśmy kolejne dźwięki do odpowiednich płytek na dzwonkach.


Potem była już tylko zabawa - najpierw ja układałam nuty, a uczniowie je grali. Potem sami ukladali nuty i próbowali zagrać zapisaną melodię. Przy okazji wyszło, że nuty trzeba grać w odpowiedniej kolejności - tak, jak po kolei czytamy litery tworzące wyraz. Dzięki możliwości manipulowania nutami uczniowie zrozumieli, jaka jest relacja między zapisem na pięciolinii a tym, co grają (i słyszą). 



Jestem świadoma, że jeszcze długo będziemy musieli ćwiczyć czytanie nut, ale wiem też, że te zajęcia pozwoliły im zrozumieć związek między nutami i melodią. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger