Opis postaci i części mowy

Nadal trenujemy rozróżnianie części mowy: rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki. Wykorzystujemy do tego każdą nadarzającą się okazję, np. omawianie lektury. Aktualnie przerabiamy "Babcię na jabłoni" M. Lobe. Główny bohater książki, Andi, ma 2 babcie (to duże uproszczenie, ale kwestia, czy te babcie są prawdziwe, czy nie, tutaj akurat nie jest istotna). To idealna okazja do poznania opisu - na podstawie opisu jednej babci można zapoznać uczniów z daną formą literacką, a potem razem z nimi napisać opis drugiej babci. A do opisu przydatne są różne słowa: rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki.


Sama napisałam opis babci na jabłoni i wydrukowałam dla każdego po 1 egzemplarzu. Na lekcji rozdałam uczniom i poprosiłam o wklejenie do zeszytu. Potem uczniowie przeczytali opis samodzielnie i powiedzieli, czy zgadzają się z tym, co napisałam. Poprosiłam o przygotowanie 4 kredek: czerwonej, niebieskiej, zielonej i żółtej (dobór kolorów przypadkowy). Najpierw jednym kolorem podkreśliliśmy pierwszy akapit. Poprosiłam, aby jeszcze raz przeczytali podkreślony fragment i powiedzieli mi, o czym on jest. Wspólnymi siłami doszliśmy, że to ogólne stwierdzenie, kim jest babcia na jabłoni. To samo zrobiliśmy z każdym kolejnym akapitem. 


Następnie podsumowaliśmy naszą rozmowę i napisaliśmy plan opisu, korzystając z kolorów, którymi zaznaczaliśmy kolejne akapity:



Kolejnym etapem było opisanie drugiej babci - pani Fink - za pomocą pojedynczych wyrazów: rzeczowników, czasowników i przymiotników. Rozdałam uczniom wcześniej przygotowane kolorowe karteczki: czarne na rzeczowniki, czerwone na czasowniki i niebieskie na przymiotniki - zgodnie z poznanymi symbolami Montessori. Przypomniałam uczniom te symbole korzystając z plakatów wiszących w sali:


Uczniowie pracowali w parach. Najtrudniej było opisać postać za pomocą czasowników, ale pomogłam im, podając przykłady i czytając fragmenty książki (przygotowałam je sobie wcześniej). Karteczki naklejaliśmy na plakat z narysowaną panią Fink:



Po szybkiej analizie wzięliśmy się za pisanie opisu pani Fink - uczniowie układali zdania korzystając ze słów na plakacie oraz z planu w zeszycie, a ja zapisywałam wszystko na tablicy. Jeśli coś nam nie pasowało, poprawialiśmy zdania. Dopiero na koniec uczniowie przepisali opis do zeszytów. 

Na kolejnych lekcjach będziemy opisywać inne postaci. Nauczymy się też opisywać zwierzęta i przedmioty. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger