Owady na edukacji przyrodniczej

Owady to temat wzbudzający wiele emocji. Kiedy pokazujemy dzieciom zdjęcia kolorowych motyli, słyszymy "ochy i achy", ale kiedy pokażemy zdjęcie karaczana albo pchły, usłyszymy "ble", a może nawet gorsze odgłosy... Aż prosi się, aby omówić ten temat nieco dokładniej niż tylko pojawiający się najczęściej cykl życia motyla. 

Podstawa programowa bardzo ogólnie określa wymagania dotyczące zwierząt: "[uczeń] rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt, w tym zwierząt hodowlanych, a także gatunki objęte ochroną" a także "rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, jezioro, rzeka, morze, pole, staw, las, las gospodarczy...". 

"Popularne gatunki zwierząt" to przecież te najmniejsze, których występuje na świecie najwięcej. 

Omówienie tematu owadów w klasie 1 podzieliłam na 3 dni. Pierwszego dnia wprowadzałam literkę "ć" jak ćma, więc zaczęliśmy od rozróżnienia ćmy i motyla, potem cykl życia motyla i innych owadów oraz popularne w Polsce gatunki motyli. Skorzystałam z zasobów zdjęć Pixabay oraz z filmów na youtube. Zebrałam to wszystko w prezentację Genially (link 1):

Skoro naszym motywem przewodnim tego dnia były motyle, na plastyce była, oczywiście, symetria i malowanie 1 skrzydła motyla farbami, a potem odbijanie go na drugiej połówce kartki. Zachęcałam dzieci, aby wybrały 1 z poznanych gatunków motyli i pomalowały skrzydło zgodnie ze wzorem w prezentacji. 

Drugi dzień poświęciłam na omówienie budowy motyla, abyśmy na tej podstawie mogli wyróżnić typowe cechy owadów. Przy okazji poznalismy kilka ciekawostek na temat popularnych wokół nas owadów (link 2):

Potem każdy lepił owada z plasteliny zwracając uwagę na prawidłową budowę zwierzęcia. 

Trzeciego dnia pozwoliłam dzieciom zadać pytania na temat owadów oraz samodzielnie poszukiwać odpowiedzi w internecie oraz w przyniesionych przeze mnie książkach. Temat owadów pojawi się znowu, kiedy będziemy omawiać ekosystemy, przede wszystkim łąkę. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger