Flipgrid - siła mówienia

Flipgrid od niedawna stał się bardzo bogatym narzędziem, gdyż przejął rolę Skype in the Classroom. Ale o tym tutaj nie będę pisała, gdyż to temat rzeka. W tym wpisie chciałabym skupić się na wykorzystaniu tej aplikacji podczas lekcji do tego, aby dać dzieciom możliwość mówienia. 


Założenie konta dla nauczyciela

Wchodzimy na stronę https://info.flipgrid.com/ i klikamy Educator Sign Up w prawym górnym rogu. Od razu otrzymujemy informację, że uczniowie nie muszą mieć założonych kont, aby korzystać z wątków, które założy nauczyciel. Możemy się zarejestrować poprzez konto Google lub Microsoft. Klikamy we właściwą opcję, wybieramy konto i akceptujemy żądane uprawnienia. Następnie wpisujemy podstawowe dane: imię, nazwisko, państwo, przedział wiekowy uczniów oraz datę urodzenia. Na koniec klikamy Let's go i gotowe - mamy już własne konto na Flipgrid. 

Wyskakujące okno podpowiada nam, abyśmy założyli grupę i dodali do niej uczniów. Jeśli to zrobimy, mamy opcje dodania uczniów: poprzez email, poprzez nazwę użytkownika lub korzystając z Google Classroom. Możemy też ustawić naszą grupę jako publiczną, uczniowie mogą dołączyć do tej grupy wpisując kod przypisany do grupy. W ramach danej grupy możemy tworzyć różne tematy. Opcja ta jest wygodna jeśli korzystamy z Flipgrida w różnych klasach - każda klasa może mieć swoją grupę, a w niej kolejne tematy. 

W ramach tworzenia grupy możemy po prostu dodać temat (Add a Topic). 

Dodanie tematu i rozpoczęcie dyskusji

Klikamy na Add a Topic. Temat to zagadnienie lub pytanie, które zadajemy uczniom i prosimy ich o odpowiedź. Wpisujemy Title (tytuł) oraz Prompt (wskazówka, krótki opis). Następnie decydujemy, czy uczniowie będą dołączać do tematu poprzez adres email, nazwę użytkownika lub czy temat będzie publiczny. W pierwszych dwóch przypadkach musimy wprowadzić uczniów, czyli wpisać ich adresy email lub wprowadzić ich imię, nazwisko i nazwę użytkownika (ID). Jeśli temat będzie publiczny, będzie mogła do niego dołączyć każda osoba wpisując kod. 

Możemy też ustawić Essentials, czyli opcje: Topic Moderation (nauczyciel może obejrzeć lub wysłuchać każdego nagrania przed jego opublikowaniem w danym wątku), Recording Time (maksymalny czas nagrania - do 10 min.), Comments (w jakim zakresie uczniowie mogą komentować nagrania innych uczniów) oraz Closed Captions (język napisów - język polski nie jest dostępny).

Na koniec klikamy Create a Topic. Wyskakuje okno z kodem, poprzez który do tematu mogą dołączać uczniowie. Klikamy All set! i gotowe. 

Dyskusja

Prosimy uczniów, żeby weszli na stronę https://info.flipgrid.com/ i w okienku Enter a Join Code wpisali kod, który im podamy.

 



Uczniowie wpisują kod, klikają czerwony przycisk z kamerką Record a Response, i logują się poprzez Google lub Microsoft. Mogą wtedy nagrać swoją odpowiedź na pytanie zadane w temacie pokazując swoją twarz, jeśli temat jest zamknięty i dostępny tylko dla wprowadzonych przez nauczyciela osób. Mogą też nagrać jedynie swój głos, a kamerę skierować na ścianę lub jakiś rysunek. Istnieje też opcja nagrania siebie, ale potem zasłonięcia twarzy np. emotikonem. Wtedy jednak uczniowie zaczynają się bawić i zadanie zajmuje dużo czasu. 

Z młodszymi uczniami zwykle robimy tak, że na każdym tablecie na stałe jest ustawione osobne konto Google i wszystkie aplikacje na danym sprzęcie są podpięte pod to konto. Wtedy maluchy nie muszą się logować. 

Każda nagrana i zatwierdzona przez nauczyciela odpowiedź (jeśli w ustawieniach nauczyciel zaznaczył opcję moderowania odpowiedzi) pokazuje się na dole strony. Uczniowie mogą obejrzeć / posłuchać wypowiedzi innych osób, a nawet je skomentować, jeśli w ustawieniach daliśmy im taką możliwość. 

Do czego wykorzystać Flipgrida?

To narzędzie pozwala nauczycielowi zebrać odpowiedzi wielu uczniów, nie tracąc dużo czasu na lekcji. Jeśli poprosimy uczniów na forum klasy i każdy będzie wypowiadać się jeden po drugim, to przy licznej klasie potrwa to bardzo długo i reszta uczniów zacznie się nudzić i robić coś innego. Po za tym niektórzy krępują się mówienia "na forum". Flipgrid pozwala wszystkim uczniom mówić jednocześnie (na tekefonach, tabletach lub laptoapach z mikrofonem), a nauczyciel może spokojnie odsłuchać wypowiedzi po lekcji. Flipgrid daje też pewną intymność - uczeń mówi cicho, do telefonu, a nie do całej klasy. 

Narzędzie to świetnie nadaje się na lekcje wychowawcze, kiedy chcemy poznać opinię uczniów na jakiś temat; można go wykorzystać na języku polskim do recytacji wiersza czy na matematyce do nagrania ułożonego przez siebie zadania z treścią. Najbardziej jednak przydaje się na lekcjach języków obcych, kiedy to uczniowie powinni wypowiadać się w tym języku jak najwięcej, a na lekcji ciągle brakuje na to czasu. Ja wykorzystuję to Flipgrid również do podsumowania lekcji - uczniowie mówią, czego się nauczyli - robią "ustną" notatkę z lekcji. Dzięki temu ja wiem, co zostało im w głowach, a oni dodatkowo utrwalają wiedzę.

Wierzę, że Flipgrid może się przydać na każdym przedmiocie. Podzielcie się swoimi pomysłami na wykorzystanie go. 

Jak to zrobić w praktyce na lekcji

Mamy w szkole 10 tabletów. Założyłam 10 kont gmail - na każdy tablet oddzielne. Pobrałam aplikację Flipgrid i zarejestrowałam konta gmail. Na moim koncie Flipgrid utworzyłam grupę dla moich uczniów i zaprosiłam ich poprzez adresy gmail. Na tabletach wystarczyło raz się zalogować w aplikacji. W razie potrzeby ja tworzę temat, a uczniowie biorą tablety, otwierają aplikację, wybierają właściwy temat i nagrywają. Proste, a bardzo przydatne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger