Wariacje geometryczne
Geometria jest ważnym elementem edukacji matematycznej w klasach 1-3. I nie chodzi w niej jedynie o rozpoznanie prostokątów (w tym kwadratów), trójkątów i kół - to przecież potrafi zrobić zdecydowana większość dzieci w zerówce. Proponuję urozmaicić geometrię o zadania logiczne - wyzwania, które będą dla uczniów atrakcyjne i pozwolą zaobserwować właściwości poszczególnych figur.
We wrześniu wybraliśmy się na wycieczkę do lasu ze szkolnymi tabletami. Tam dzieci zostały podzielone na 3-osobowe zespoły. Spacerowały po lesie i szukały geometrii w przyrodzie, a swoje odkrycia dokumentowały robiąz zdjęcia. Szukały nie tylko figur geometrycznych, ale też symetrii, gdyż o tym wtedy rozmawialiśmy. Po powrocie do sali zgrałam wszystkie ich zdjęcia na dysk i wykonaliśmy z nich prezentację. Pojawiły się pytania typu: czy grzyb nadgryziony z jednej strony przez robaka jest symetryczny? Więcej o naszej wycieczce na klasowym blogu.
Geometrią bawiliśmy się na jezyku angielskim, układając z figur geometrycznych rysunki i nazywając wykorzystane figury- oczywiście w grupach, gdyż to nasza ulubiona forma pracy. Każda grupa otrzymała identyczny zestaw figur, ale prace były bardzo zróżnicowane. Galeria prac na klasowym blogu.
Wszystkie zadania wymagały kombinowania, przekładania zapałek i testowania różnych opcji. Przykładowe zadania:
- Jaką najmniejszą liczbę zapałek wykorzystasz, aby zbudować 2 kwadraty?
- Jaką największą liczbę trójkątów możesz zbudować mając 10 zapałek?
- Ile zapałek potrzebujesz, aby zbudować prostokąt?
- Czy mając 10 zapałek możesz zbudować 2 prostokąty?
Więcej zadań w prezentacji:
Innym sposobem na zabawę geometrią jest oczywiście tangram. Tangram online jest dostępny za darmo na kilku stronach, np. http://www.math.edu.pl/tangram lub https://mathigon.org/tangram. Ja przygotowałam dla moich uczniów zadanie na wzór tangramu, ale dla nich było bardziej atrakcyjne, gdyż im bliższe. Miały z podanych figur geometrycznych ułożyć kształt dachu szkoły. Nie było to zadanie łatwe. Sami spróbujcie:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz