Pomoce wykonane przez dzieci
Jako nauczyciele mamy dostęp do pięknych kolorowych plakatów tematycznych oraz kart obrazkowych. Założeniem wydawnictwa jest, że taka pomoc dydaktyczna zostanie wykorzystana dla zobrazowania nowego zagadnienia, a potem powieszona na tablicę lub gazetkę klasową, aby dzieci mogły ją czytać i zapamiętywać wiadomości. Zapewne jest w tym jakaś racja.
Uważam jednak, że zdecydowanie więcej korzyści przynosi wykonanie plakatu przez dzieci. Jeśli pracują w grupach, rozwijają kompetencje społeczne. Wykonanie plakatu umożliwia uczniom lepsze zrozumienie zagadnienia oraz zapamiętanie informacji. Ponadto widząc swój plakat powieszony na gazetce ściennej czują dumę, satysfakcję i chętniej zaglądają do swojej pracy, utrwalając wiedzę. A jeśli pozwolimy im uczestniczyć w wyeksponowaniu prac na tablicy, mają poczucie sprawczości i czują się odpowiedzialne za to, co dzieje się w sali.Podobnie działają wykonane przez uczniów karty obrazkowe - są nie tylko pomocą przy utrwalaniu materiału w zabawie i różnych ćwiczeniach, ale też sam proces tworzenia ich pomaga zapamiętać nowe słowa i wyrażenia. Dodatkowo maluchy uczą się kojarzyć obrazek z zapisem słownym, czytając ten wyraz globalnie. Karty powieszone na tablicy działają tak samo, o ile nie lepiej niż plakat z wydawnictwa.
Przedstawione na zdjęciach pomoce wykonane zostały przez uczniów podczas lekcji języka angielskiego. Wierzę jednak, że ta sama zasada działa na innych przedmiotach. Kiedy uczeń nauczy się więcej:
- kiedy popatrzy na plakat o ruchu obrotowym Ziemi, czy kiedy sam taki plakat wykona?
- kiedy poczyta daty ważnych świąt państwowych na gotowym kalendarzu, czy kiedy sam wykona kalendarz lub plakat zawierający podobne informacje?
- kiedy przeanalizuje gromady zwierząt na błyszczącej planszy z wydawnictwa, czy kiedy sam podzieli zwierzęta na gromady i wykona na ten temat plakat albo mapę myśli?
Pozwólmy uczniom samym wykonywać pomoce dydaktyczne po to, aby same dokonały analizy, a potem syntezy nowej wiedzy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz