Educaplay - wiele ćwiczeń, wiele możliwości
Educaplay to narzędzie, z którego może skorzystać każdy nauczyciel bezpłatnie. Istnieje również wersja premium, ale opcja darmowa daje bardzo dużo możliwości. Minusem są reklamy, chociaż nie są one wyjątkowo uciążliwe. No i nie ma, niestety, wersji polskojęzycznej. Jednak kiedy tworzymy zadanie, wiele możemy zrobić na wyczucie.
W Educaplay możemy stworzyć 16 rodzajów zadań. Nie dam rady opisać wszystkich z nich w jednym wpisie, postaram się krótko streścić, do czego służy każde z nich. Niektóre z zadań nadają się na lekcje języków obcych lub dla klas dwujęzycznych, gdyż nie zawsze można wpisać polskie znaki diakrytyczne. W większości ćwiczeń jednak można wykorzystać polską czcionkę, wobec tego większość zadań nadaje się na różne przedmioty. Niżej pokażę też poruszać się po całej platformie.Zadania, jakie można stworzyć za darmo na portalu Educaplay:
1. Riddle: zagadka obrazkowa - wybieramy zdjęcie jako odpowiedź na zagadkę, zdjęcie jest ukryte, dopisujemy do niego zagadkę i kilka wskazówek, po wykorzystaniu przez ucznia kolejnych wskazówek fragmenty zdjęcia są odkrywane, aby po udzieleniu ostatecznej odpowiedzi odsłonić się całkowicie; Kliknijcie, aby zobaczyć przykładową zagadkę.
2. Fill in the Blanks Game: uzupełnianie luk w tekście - wpisujemy tekst, potem "wyjmujemy" z niego słowa, efekt jak na zdjęciu (link do zadania):
3. Crossword Puzzle: krzyżówka - nie ma opcji wpisania polskich znaków diakrytycznych, więc krzyżówka nadaje się na lekcje języków obcych. Wpisujemy słowa oraz podajemy wskazówkę (definicję, zdjęcie lub nagranie), a platforma sama tworzy ze słów krzyżówkę. Przykładowa krzyżówka po angielsku.4. Dialogue Game: to zadanie typowo na lekcję języków obcych. Zapisujemy dialog i nagrywamy poszczególne zdania. Warto to zrobić podczas lekcji, aby to uczniowie czytali dialog. Możemy też sami przygotować dialog, a podczas lekcji puścić uczniom nagranie i poprosić o wskazanie zdania, które podaje jakąś konkretną informację, np. w którą stronę należy skręcić? Przykład dialogu.
5. Dictation Game: dyktando - wpisujemy tekst lub pojedyncze słowa, a następnie dodajemy nagrania. Uczeń słucha kolejnych nagrań i zapisuje cały tekst. Po skończeniu może porównać swoją odpowiedź z tekstem nauczyciela. To ćwiczenie dopuszcza użycie polskich znaków diakrytycznych, więc jest to idealne ćwiczenie na język polski. Przykładowe dyktando.
6. Unscramble Letters Game: ustawianie liter we właściwej kolejności - podajemy definicję słowa i litery, które się na nie składają, a uczniowie muszą ustawić je we właściwej kolejności. Nadaje się na lekcje języka polskiego, ale też przyrody, biologii, historii (np. nazwiska) i innych przedmiotów. Przykładowe ćwiczenie:
7. Unscramble Words Game: jak wyżej, tylko zamiast liter uczniowie ustawiają słowa we właściwej kolejności tak, aby powstało prawidłowo zbudowane zdanie, np. definicja. Nadaje się na różne przedmioty, polskie znaki diakrytyczne są akceptowane. Przykładowe ćwiczenie.
8. Matching Game: dopasowywanie słów do kategorii, nadaje się na różne przedmioty. W wersji, którą podaję jako przykładową należy kliknąć na dowolne słowo, wtedy pokazuje się nazwa kategorii, a z lewej strony widzimy, ile słów z tej kategorii powinniśmy znaleźć. Po znalezieniu wszystkich słów klikamy na dowolne słowo nie wybrane do tej pory i pokazuje się nastepne kategoria itd. Przykładowe zadanie:
9. Word Search Puzzle: wykreślanka wyrazowa, idealna na utrwalenie trudnych nazw lub wyrazów w języku obcym. Niestety, nie akceptuje polskich znaków diakrytycznych, ale można umówić się z uczniami, że ich nie używamy (np. zamiast "Łódź" wpisujemy Lodz". Przykładowe zadanie na przyrodę/biologię.
10. Quiz: jak sama nazwa wskazuje - zestaw pytań jedno- lub wielokrotnego wyboru, możemy dodać zdjęcia, pliki audio lub video, możemy też wstawić pytania otwarte, w których uczeń sam będzie musiał podać odpowiedź. Przykładowe ćwiczenie "Miasta i zabytki".
11. Map Quiz: wstawiamy zdjęcie i zaznaczamy na nim punkty; każdemu punktowi możemy przyporządkować pytanie: nazwę, miejsce, słowo w języku obcym, nazwisko itp. Możemy to napisać, wstawić plik dźwiękowy lub nagrać. Dzięki opcji nagrania nadaje się też dla maluchów. Przykładowe ćwiczenie Miasta Polski.
12. Slideshow: bardzo prosta prezentacja, nadaje się na wprowadzenie tematu, po prezentacji może nastąpić quiz lub inne zadanie sprawdzające zrozumienie materiału; wprowadzając materiał mamy 9 opcji slajdów do wyboru, można załaczać zdjęcia, filmy i pliki audio. Przyjmuje polskie znaki diakrytyczne. Przykładowa prezentacja o kuchni polskiej.
13. Video Quiz: wstawiamy film, dzielimy go na segmenty, do każdego segmentu możemy dopisać pytanie jedno-, wielokrotnego wyboru lub otwarte. Przykładowy video quiz na lekcję historii.
14. Matching Columns Game: łaczenie nazw/rysunków/zdjęć/dat itp. z jednej kolumny z pasującą odpowiedzią z drugiej kolumny; możemy wstawić plik audio lub samemu nagrać dźwięk, nadaje się więc również dla młodszych dzieci; akceptuje polskie znaki diakrytyczne. Przykładowe ćwiczenie dla dzieci nie czytających:
15. Memory Game: typowa memory, czyli odkrywanie kart z tekstem/obrazkiem i znajdowanie par. Przykładowe ćwiczenie na język polski.
16. ABC Games: uczeń zgaduje słowa zaczynające się na kolejne litery alfabetu; można wpisać definicje jako zagadki lub podać zdjęcia. Nie ma konieczności wykorzustywać wszystkich liter - te niewykorzystane są nieatywne. Przykładowe zadanie Zwierzęta.
Polecam tworzenie własnych ćwiczeń - na początku może się to wydawać skomplikowane, ale szybko nabieramy wprawy. Przy każdym zadaniu decydujemy o ustawieniach typowych dla tego konkretnego rodzaju ćwiczenia, np. czy jest limit czasu na wykonanie ćwiczenia? Jeśli tak, to jaki? Ile prób może podjąć uczeń? Czy dane pytanie jest obowiązkowe? Czasami możemy ustawić podpowiedzi itp. Tworząc ćwiczenie klikamy na New Activity w prawym górnym rogu.
Następnie wybieramy rodzaj zadania i język, wpisujemy tytuł i krótki opis. Musimy też podać, jakiego przedmiotu dotyczy to zadanie oraz dla jakich uczniów jest przeznaczone (wiek). Dopiero po podaniu tych informacji klikamy na zielony przycisk Next w górnej części strony. Przechodzimy wtedy do ustawień typowych dla danego ćwiczenia. Część ustawień zarezerwowane jest dla posiadaczy konta premium, na darmowym koncie możemy edytować tam, gdzie widzimy szary przycisk Edit. Dodajemy poszczególne pytania/materiały, w każdej chwili możemy podejrzeć jak wygląda to, co już wprowadziliśmy klikając Preview w prawej części strony.
Z prawej strony widnieje też miernik gotowości ćwiczenia do opublikowania. Zadanie może być opublikowane dopiero wtedy, kiedy wskazówka miernika znajduje się na zielonej części. Czasami po wprowadzaniu kolejnych pytań wskazówka przesuwa się jedynie odrobinę, ale w którymś momencie przeskakuje np. o 40 punktów procentowych, więc nie martwcie się, jeśli dodaliście już dużo, a wskazówka jest nadal na czerwonym polu - po kolejnym pytaniu zadanie może być już gotowe. Aby je opublikować musimy pamiętać o jeszcze jednej rzeczy - trzeba dodać przynajmniej 3 tagi (labels). Wtedy klikamy na Publish Activity.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz