Zdrowa dieta uczniów
Widząc, że moi uczniowie przynoszą w kanapnikach ciasteczka, batoniki i słone przekąski, a kanapki zwykle zawierają białe pszenne bułeczki, postanowiłam zaplanować dla nich zadanie edukacyjne na temat zdrowej diety. Dla pierwszaków było to dość dużo pracy, więc rozbiliśmy zadanie na 2 dni. Opisuję tu zadanie, a nie konspekt. Są więc przede wszystkim instrukcje dla uczniów, bez określonego limitu czasowego na każde ćwiczenie, gdyż nauczyciel musi sam określić, ile czasu potrzebują jego uczniowie.
TYTUŁ ZADANIA: ZDROWA DIETA
Klasa: I
Cel ogólny: Uczeń potrafi określić, które dania są dla niego zdrowe.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- rozwija motorykę małą
- współpracuje w grupie
- wie, jak zbudowana jest piramida zdrowego żywienia
- dopasowuje poszczególne produkty do odpowiednich pięter piramidy żywienia
- wykorzystuje zdobytą wiedzę
- planuje przykładowe menu na cały dzień
- ocenia, czy menu przygotowane przez inną grupę jest zdrowe
- podsumowuje zdobytą wiedzę w OK zeszycie oraz w podcaście dla rodziców.
Etapy zadania:
1. Wprowadzenie - praca z planszą edukacyjną "Piramida żywienia"
Co to jest?
Do czego służy?
Jak możemy to wykorzystać na co dzień?
Czego powinniśmy jeść najwięcej? Czego najmniej?
Gdzie znajdują się na piramidzie słodycze? Czy to oznacza, że w ogóle nie wolno ich jeść?
2. Nazwanie poszczególnych pięter piramidy i podanie przykładów produktów, które się na nich znajdują
3. Wykonanie własnej piramidy żywienia
Będziemy tworzyć z plasteliny produkty spożywcze i zamieścimy je na brystolu tak, aby powstała piramida żywienia. Podzielmy się na grupy w taki sposób, aby każda grupa odpowiadała za jedno piętro piramidy. Która grupa powinna być największa? Kolejna grupa będzie miała 1 członka mniej. Za które piętro będzie odpowiadała ta grupa? Następny zespół stworzy produkty mleczne. Ilu członków będzie miał ten zespół? Czwarta grupa jest jeszcze mniejsza, swtorzy produkty z przedostatniego piętra. Jakie produkty stworzy ostatnia grupa?
Ustalcie w grupach, co lepi każdy członek zespołu. Zwróćcie uwagę na proporcje - załóżmy, że dynia jest wielkości piłeczki do tenisa (prezentacja piłki). Jakiej wielkości ma być chleb? A wiśnie?
Gotowe produkty przyklejcie we właściwym miejscu piramidy, tak aby były rozłożone równomiernie na całej powierzchni.
4. Tworzenie menu na cały dzień
Wykorzystajmy teraz piramidę żywienia do zaplanowania posiłków na cały dzień. Pracujcie w parach. Na białej kartce A4 narysujcie dania, które może zjeść dziecko tak, aby było zdrowe.
Kryteria sukcesu:
- menu składa się z 5 posiłków: śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja
- każdy posiłek zawiera owoc lub warzywo
- skomponowanie posiłków odzwierciedla układ na piramidzie żywienia: w ciągu całego dnia najwięcej jest warzyw i owoców, nieco mniej produktów zbożowych, jeszcze mniej nabiału, mało mięsa, ryb lub jajek i najmniej tłuszczy.
5. Ocena koleżeńska
Opowiedzcie sąsiedniej parze o swoim menu. Wysłuchajcie ich opinii. W razie potrzeby wprowadźcie zmiany do swojego menu. Następnie posłuchajcie uważnie, jak sąsiednia para skomponowała swoje menu. Czy ich menu spełnia kryteria sukcesu? Co można poprawić?
6. Notatka w OK zeszycie
Zapiszcie lub narysujcie z dzisiejszej lekcji to, co chcecie zapamiętać.
7. Nagranie przesłania dla rodziców
Za Waszą dietę w dużym stopniu odpowiadają Wasi rodzice, gdyż zwykle to oni przygotowują Wam posiłki. Warto, aby i oni wiedzieli, co jest dla Was zdrowe. Nagrajmy dla nich kilka najważniejszych informacji. Zastanówcie się, co chcecie powiedzieć. Kiedy będziecie gotowi, podnieście do góry rękę, a ja podejde do Was z dyktafonem i nagram Wasze słowa. Potem zamieszczę nagranie na blogu klasowym, aby rodzice mogli go posłuchać.
O ZADANIU
Ostatni punkt można pominąć, jeśli nie mamy wystarczająco dobrego kontaktu z rodzicami - niektórzy mogą poczuć się urażeni, kiedy dzieci będą mówiły im, co powinni robić. Zaproponowałam nagranie podcastu, gdyż robimy to regularnie z uczniami. Można podcast zamienić na filmik z udziałem uczniów, kukiełek, lub na filmik poklatkowy. Ta ostatnia opcja będzie wymagała więcej czasu, ale pozwoli uczniom rozwinąć jeszcze więcej umiejętności.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz