Bezpieczna platforma do prowadzenia zdalnych lekcji

Dużo teraz rozmawiamy o platformach do zdalnego nauczania. Najczęściej wymieniane są Google Classroom lub Microsoft Teams. Na pewno są to ciekawe platformy. Każdy wybiera to, co mu pasuje.


Aktualnie współpracuję (jakoś nie pasuje mi tu słowo "nauczam") z czterema klasami. Z każdą z nich pracuję na innej platformie - z różnych względów. Głównie dlatego, że już od wielu miesięcy wykorzystywałam wirtualne klasy, o czym pisałam tutaj.
I tak:
- z grupą "0" już od wielu pracuję na ClassDojo, gdzie mam podłączonych rodziców i mam ze wszystkimi stały kontakt; mogę im zamieszczać materiały, a oni mogą odpowiadać i przesyłać mi zdjęcia prac;
- z klasą IV na języku angielskim pracuję w ten sposób, że zamieszczam dla nich materiały i ćwiczenia na tablicy wirtualnej wakelet, gdyż w naszej szkole dopiero od klasy V uczniowie mają konta email;
- z klasą VIII na języku angielskim pracuję w wirtualnej klasie Edmodo, gdyż od początku roku szkolnego tam jesteśmy, więc po co zmieniać?

Została mi klasa III SP, której uczniowie są na tyle mali, że nie mają swoich kont email, nie zawsze sami potrafią obsłużyć komputer, a jednocześnie mają na tyle poważny materiał, że zależy mi na tym, żeby nic nie przepadło.

Wybrałam platformę Twinspace na eTwinning. I uważam, że to świetna opcja. Dlaczego?

Po pierwsze, jest to bardzo bezpieczna przestrzeń, gdzie wstęp mają tylko zalogowani uczestnicy: nauczyciele, uczniowie i ich rodzice, gdyż rodzice znają loginy i hasła dzieci (wysłałam im przez dziennik elektroniczny). Po drugie, Twinspace jest zorganizowane w taki sposób, że umożliwia mi zamieszczanie różnorodnych materiałów zorganizowanych w lekcje, których układ w dużym stopniu przypomina nasze dotychczasowe lekcje w szkole. Po trzecie, platforma umożliwia interakcję - uczniowie mogą zamieszczać tam swoje odpowiedzi do zadań, zdjęcia, a nawet filmiki. Wszystko znajduje się w jednym miejscu, w konkretnej lekcji.


Strony na Twinspace umożliwiają osadzanie różnych zadań czy filmów, więc uczeń też ma wszystko w jednym miejscu. Ponadto widzę, kto jest zalogowany w danym momencie oraz datę, kiedy dany uczeń logował się po raz ostatni. Kolejne opcje, które bardzo mi się podobają, to czatroom i forum: w czatroomie spotykamy się o konkretnej porze i rozmawiamy na żywo; na forum zamieszczamy wpisy w dowolnym momencie i one tam zostają, więc można do nich wrócić nawet po kilku dniach.

Jak to zrobić?

Przede wszystkim trzeba mieć konto na eTwinning. Jeśli jeszcze ktoś nie ma, to można to zrobić na stronie etwinning.pl. Tam znajduje się też przewodnik, jak to zrobić.

Przed założeniem projektu trzeba pamiętać, że eTwinning to sieć współpracy między szkołami, więc nie możemy sami założyć projektu - potrzebujemy nauczyciela z innej szkoły, który zgodzi się poprowadzić tę platformę z nami. Trzeba zalogować się na eTwinningLive i na odpowiednim kanale forum napisać ogłoszenie, że szukamy partnera do nauczania zdalnego, określić klasę i nauczany przedmiot. Jeśli ktoś odpowie na nasze ogłoszenie i zamierzamy podjąć współpracę, trzeba tę osobę zaprosić do kontaktów. Można też poszukać znajomych - może na eTwinning zarejestrowany jest nasz znajomy nauczyciel z sąsiedniej szkoły, albo ktoś, kogo poznaliśmy na szkoleniu? Osobom, które nie miały nigdy do czynienia z eTwinning polecam filmy szkoleniowe na kanale youtube: eTwinning Polska, np:

"Platforma eTwinnig Live - podstawowe funkcje" oraz "Twinspace - przestrzeń do współpracy online"

Teraz można Utworzyć nowy projekt. Robimy to w zakładce Projekty - Utwórz projekt. A kiedy nasz partner, a potem Krajowe Biuro eTwinning zatwierdzą projekt, możemy przejść do platformy Twinspace, zorganizować ją w odpowiedni dla nas sposób, zaprosić uczniów oraz wysłać im przez dziennik elektroniczny informacje o loginach i hasłach.


Polecam. Ze wszystkich przestrzeni do współpracy z uczniami ta odpowiada mi najbardziej.





1 komentarz:

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger