Kreatywne zadanie. Czyżby?
Regularnie śledzę nauczycielskie wpisy na blogach, fb i Instagramie. Bardzo często zamieszczane są posty z propozycjami pięknych prac plastycznych, opisanych jako "kreatywna praca". No cóż... Dla nauczyciela, który to wymyślał, może i było to kreatywne zadanie. Ale słysząc słowo "kreatywne" mam raczej na myśli rozwijanie kreatywności uczniów. Niestety, wykonując tę pracę, nie wyzwolą oni swojej kreatywności, gdyż będą naśladować tylko to, co pokaże im nauczyciel [odsyłam do wcześniejszego postu o pracach odtwórczych].
W moim pojęciu kreatywne zadanie to takie, które sprawi, że uczeń będzie musiał wymyślić nową technikę, nowe rozwiązanie problemu, nowe wykorzystanie jakiś przedmiotów. Zgodnie z definicją Wikipedii kreatywność to "proces umysłowy pociągający za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji lub nowych skojarzeń, powiązań z istniejącymi już ideami i koncepcjami. Myślenie kreatywne to myślenie prowadzące do uzyskania oryginalnych i stosownych rozwiązań." Słownik Języka Polskiego z kolei podaje, że kreatywny oznacza "mający na celu tworzenie czegoś nowego, oryginalnego, np. kreatywna dyskusja, decyzja".
Wcielając te definicje w życie, zadanie kreatywne to np.:
- udostępnienie dziecku jakiegoś zestawu materiałów, aby zbudowało urządzenie według własnego pomysłu
- przekształcanie figury geometrycznej w rysunek
- stworzenie plakatu informującego o wydarzeniu szkolnym WEDŁUG POMYSŁU DZIECKA
- ulepienie z plasteliny wybranej sceny z życia codziennego
- zaprojektowanie stroju
- dyskusja o sposobach rozwiązania problemu pojawiającego się w klasie itd.
Pamiętajmy! Kreatywny to nie znaczy piękny w sensie estetycznym. Często prace najbardziej kreatywne są wykonane przez uczniów, którzy nie mają zdolności plastycznych, ich prace są koślawe i niedokładne.
Kilka lat temu moi uczniowie projektowali własne ogródki ziołowe w starych blachach na ciasto. Udostępniłam im ziemię, wykałaczki, żwirek, kamienie i parę innych materiałów. Większość wykorzystała żwirek jako odgrodzenie pomiędzy poletkami, gdzie zasiali różne zioła. Praca na zdjęciu jest kreatywna, gdyż jej autor usypał ze żwirku taras, na którym postawił potem zrobione z plasteliny krzesełka i stolik.
Kreatywność jest komponentem kompetencji "Inicjatywność i przedsiębiorczość", została wskazana przez UE jako jedna z 8 kompetencji niezbędnych do życia w XXI wieku. Nie ograniczajmy jej w dzieciach tylko dlatego, że słowo "kreatywna" jest chwytliwe i sprawia, że czytelnicy chętniej zaglądają na naszego bloga.
W moim pojęciu kreatywne zadanie to takie, które sprawi, że uczeń będzie musiał wymyślić nową technikę, nowe rozwiązanie problemu, nowe wykorzystanie jakiś przedmiotów. Zgodnie z definicją Wikipedii kreatywność to "proces umysłowy pociągający za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji lub nowych skojarzeń, powiązań z istniejącymi już ideami i koncepcjami. Myślenie kreatywne to myślenie prowadzące do uzyskania oryginalnych i stosownych rozwiązań." Słownik Języka Polskiego z kolei podaje, że kreatywny oznacza "mający na celu tworzenie czegoś nowego, oryginalnego, np. kreatywna dyskusja, decyzja".
Wcielając te definicje w życie, zadanie kreatywne to np.:
- udostępnienie dziecku jakiegoś zestawu materiałów, aby zbudowało urządzenie według własnego pomysłu
- przekształcanie figury geometrycznej w rysunek
- stworzenie plakatu informującego o wydarzeniu szkolnym WEDŁUG POMYSŁU DZIECKA
- ulepienie z plasteliny wybranej sceny z życia codziennego
- zaprojektowanie stroju
- dyskusja o sposobach rozwiązania problemu pojawiającego się w klasie itd.
Pamiętajmy! Kreatywny to nie znaczy piękny w sensie estetycznym. Często prace najbardziej kreatywne są wykonane przez uczniów, którzy nie mają zdolności plastycznych, ich prace są koślawe i niedokładne.
Kilka lat temu moi uczniowie projektowali własne ogródki ziołowe w starych blachach na ciasto. Udostępniłam im ziemię, wykałaczki, żwirek, kamienie i parę innych materiałów. Większość wykorzystała żwirek jako odgrodzenie pomiędzy poletkami, gdzie zasiali różne zioła. Praca na zdjęciu jest kreatywna, gdyż jej autor usypał ze żwirku taras, na którym postawił potem zrobione z plasteliny krzesełka i stolik.
Kreatywność jest komponentem kompetencji "Inicjatywność i przedsiębiorczość", została wskazana przez UE jako jedna z 8 kompetencji niezbędnych do życia w XXI wieku. Nie ograniczajmy jej w dzieciach tylko dlatego, że słowo "kreatywna" jest chwytliwe i sprawia, że czytelnicy chętniej zaglądają na naszego bloga.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz