Odkryj swój żywioł

Lektura książki "Okryj swój żywioł" Kena Robinsona i Lou Aronica to ciąg dalszy moich poszukiwań dotyczących odkrywania talentów uczniów. Bynajmniej, nie jest to książka skierowana do edukatorów. Jej odbiorcą może być każdy, bez względu na wykonywany zawód czy wiek. Autorzy przede wszystkich tłumaczą, czym jest "żywioł", wskazują na konkretne ćwiczenia pomagające go w sobie odkryć, a także opisują wiele przypadków ludzi, którzy swój żywioł odnaleźli.


Książka jest w pewnym sensie poradnikiem - prowadzi czytelnika krok po kroku w działaniach mających na celu odnalezienie swojego żywiołu. U podstaw całego tego procesu leży przekonanie, że każdy człowiek jest inny i dlatego każy musi przejść przez to sam (nie samodzielnie, wpływ innych ludzi czasami ma ogromne znaczenie, ale oni nie odkryją naszego żywiołu za nas, moga nas jedynie wspierać). Autorzy proponują wiele ćwiczeń, które pomogą nam wyznaczyć to, co jest naszym żywiołem. Do takich ćwiczeń należy medytacja, wykonanie mapy myśli, tablicy wizualizacyjnej, automatyczne pisanie, diagram Venna i wiele innych. Można te książkę po prostu przeczytać. Można też wykonać solidnie wszystkie proponowane ćwiczenia i postarać się zmienić swoje życie, aby to, co robimy każdego dnia dawało nam szczęście i pozwalało się rozwijać.

Takie aktywności, które dają nam szczęście i pozwalają się rozwijać autorzy nazywają żywiołem. Składają się na nie nasze uzdolnienia, czyli jest to czynność, którą potrafimy wykonywać dobrze. Ale musimy też czuć do tego pasję. Dopiero połączenie tych dwóch elementów tworzy żywioł. 

Ja, oczywiście, czytając tę książkę myślałam o moich uczniach. Przeglądając proponowane przez autorów ćwiczenia zastanawialam się, jak mogę je zmodyfikować, aby były do wykorzystania w szkole z najmłodszymi uczniami. Kilka pomysłów mam, ale o tym innym razem. 

Zwróciłam też uwagę na kilka cytatów, którymi warto się tutaj podzielić. Wierzę w młodych ludzi. Według mnie są dokładnie tacy, jak opisani tutaj: "... młodzi ludzie nie są apatyczni i obojętni, ale są ważnymi kreatorami zmian. Postawiliśmy sobie zadanie aby pokazać światu, że młodzi ludzie są tak naprawdę przedsiębiorczy, kreatywni, przenikliwi i mają niesamowitą zdolność do przekuwania beznadziei i frustracji w pozytywne działania. Kto mógłby lepiej zrozumieć sprawy młodych niż oni sami?" *

Poza tym, jestem idealnym przykładem efektu śnieżnej kuli: drobne działania mogą stopniowo prowadzić do wielkich zmian. Dokładnie to wyraża cytat, który jest moim życiowym mottem (chociaż do tej pory opisywałam to nieco innymi słowami): 

"... tworzysz nowe możliwości poporzez wykorzystywanie tych, które masz przed sobą." **

Chociaż nie jest to książka przeznaczona typowo dla nauczycieli, warto do niej zajrzeć. Ta lektura pomaga nam uświadomić sobie, jak ważne jest odnalezienie żywiołu, a tego przecież nie ma w podstawie programowej. Zyskujemy też wiele inspiracji na lekcje - co możemy zrobić, aby pomagać uczniom odkrywać talenty i pasje (chociaż warto pamiętać, że nie zawsze jest to możliwe w wieku szkolnym - często pasje "objawiają" się o wiele później).



* Słowa Craiga Kielburgera w: K. Robinson, L. Aronica, Odkryj swój żywioł. Jak odkryć swoje talenty, odnaleźć pasję i zmienić swoje życie, Wydawnictwo Element, Kraków 2015, ss.154-155. 

** Ibidem, s.222.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger