Do czego wykorzystać emoji?

Emoji są nieodłącznym elementem komunikacji w XXI wieku, zwłaszcza dla młodych ludzi, w tym naszych uczniów. Warto je znać i wykorzystywać. Chciałabym pokazać Wam kilka ciekawych stron związanych z emoji oraz dać kilka inspiracji, jak je wykorzystać edukacyjnie. 


Polecane strony

https://emojipedia.org/

Z tej strony możemy za darmo pobrać mnóstwo emoji. Wpisujemy w okno wyszukiwania angielski rzeczownik i po chwili wyskakuje lista różnych emoji związanych z tym wyrazem. Klikamy na wybrany i kopiujemy symbol, aby wkleić go do pisanego tekstu. Zdarza się również odpowiedź "No results were found" - świat emoji póki co nie jest nieskończony. Czasami jednak szybciej jest wyszukać i skopiować emocji z tej strony niż przeszukiwać bazę emoji dostępnych w używanym komunikatorze. Polskim odpowiednikiem emojipedii jest https://emojiteka.pl/, skąd możemy wyszukać emotki w poszczególnych kategoriach. Podobną stroną jest https://emojio.pl/. Niestety, reklamy są tam tak nachalne, że szybko się rezygnuje.


https://emojitranslate.com/

Strona, na której możemy przetłumaczyć tekst na emoji i odwrotnie. Pod dużym oknem, w który wpisujemy tekst jest opcja wyboru języka, z którego będziemy tłumaczyć (lub na który będziemy tłumaczyć). Np. po wybraniu języka (jest też język polski) klikamy Enter, a po chwili w dolnym oknie pojawia się tekst z emoji. Zdarza się, że trzeba przeładować stronę. Nie zawsze też da się wpisany tekst zamienić na emoji, więc czasami w dolnym oknie pojawia się dokładnie to samo, co wpisaliśmy w górnym...

Uwaga! Jeśli wpisujecie po polsku, nie odmieniajcie słów, gdyż strona posiada wersję słownikową:

Kocham jazda ​rowerem  -  😍 🚴‍♂️ rowerem


https://ericandrewlewis.github.io/emoji-mosaic/

Na tej stronie możemy przekształcić dowolne zdjęcie w obraz malowany za pomocą emoji. Klikamy Wybierz plik, ładujemy obraz zapisany na komputerze i czekamy chwilkę. Kiedy obraz będzie gotowy zapisujemy go klikając Save as image. Zdjęcie króliczka może wyglądać np. tak:

Jak wykorzystać emoji edukacyjnie?

1. Pierwszy pomysł, jaki przychodzi do głowy to kodowanie i dekodowanie informacji. Można zapisać zdanie używając tylko emoji i poprosić uczniów o rozszyfrowanie zdania. Może się okazać, że ten sam kod zostanie odczytany różnie przez poszczególnych uczniów. To świetna okazja do pokazania, jak działa język - emoji zastępują rzeczowniki: czy da się rzetelnie przekazać informację samymi rzeczownikami? Jakie inne wyrazy są potrzebne, aby właściwie zrozumieć przesłanie? Warto pobawić się też w grupach - niech każda grupa zakoduje jakieś zdanie używając emoji. Potem grupy wymieniają się swoimi kodami i próbują rozszyfrować zdanie. Na koniec kody wraz z rozwiązaniami wracają do ich autorów, aby przekonać się, czy rozwiązania są prawidłowe. 

2. Emoji wyrażają emocje, są więc idealne do rozmowy o uczuciach. Mogą nawet stać się codziennym rytuałem na powitanie - każdy rysuje, jak się danego dnia czuje. Można też powiesić wydrukowane emoji na tablicy i poprosić, aby każdy uczeń przyczepił spinacz do tego symbolu, który najlepiej odzwierciedla jego samopoczucie w danej chwili. Jeśli któregoś dnia będzie dużo spinaczy przy 1 symbolu warto porozmawiać z uczniami, czy wydarzyło się coś, co ich wprawiło w taki nastrój. 

3. Jeszcze inną opcją jest wykonanie kostki, na której ścianach malujemy lub naklejamy emoji pasujące do tematu rozmowy, jaką chcemy przeprowadzić z uczniami. Kostkę możemy wykonać korzystając z prostego szablonu (dostępnego poniżej lub w wielu innych miejscach w sieci):



Uczniowie rzucają kostką siedząc w kole i odpowiadają na pytania:

  • Kiedy czujesz się .... (wyrzucona emocja)?
  • Co wprawia Cię w nastrój ... ?
  • Kiedy ostatni raz czułeś się ... ?
  • Co zrobić, aby tak się czuć / tak się nie czuć?

4. Emoji mogą się też przydać do notowania. Jeśli uczniowie pracują na papierze, rysują piktogramy. Notując na laptopach lub tabletach, łatwiej jest skorzystać z emoji. Jeśli zależy nam na tym, aby uczniowie zapamiętali treść czytanego utworu, poprośmy ich o notowanie piktogramami lub właśnie emoji. 

5. Emoji mogą posłużyć do dawania informacji zwrotnej lub oceny koleżeńskiej. Jeśli umówimy się z uczniami na jakieś symbole i określimy dokładnie, co oznaczają, tak udzielana infomacja będzie szybsza, a czasami łatwiejsza zarówno dla oceniającego jak i ocenianego. 

6. Na koniec zajęć uczniowie mogą używać emoji aby pokazać nam, w jakim stopniu zrozumieli temat. 

7. Proponuję od czasu do czasu wprowadzać emotkowe zagadki, aby pobudzić uczniów. Np. na początek lekcji dać zestaw emoji i zapytać uczniów, o czym będzie dzisiejsza lekcja sądząc po symbolach? Albo niech odgadną po zestawie symboli, co się wydarzyło wczoraj w szkole. 

8. Nauczyciele klasy 1 mogą wykorzystać emoji do tworzenia tekstów do czytania dla dzieci, które nie znają jeszcze wszystkich liter. Zamiast głowić się, jak napisać tekst złożony tylko z poznanych do tej pory liter można trudniejsze wyrazy zastąpić emotkami. 

9. Do rozwijania kreatywności zaproponujmy uczniom ułożenie historii, która zacznie się np. tak:

👵🔪🏜️👮


A Wy jaką historię ułożycie? 

1 komentarz:

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger