Moje ulubione danie - some, any i spółka

Nie wierzę, że zadania typu: "Uzupełnij zdania słowami..." działają. One są potrzebne, gdyż, niestety, pojawiają się na wielu egzaminach. Ale uczeń, który umie takie zadania wykonywać, niekoniecznie poradzi sobie z autentyczną komunikacją w języku obcym. Takie zadania sprawdzają umiejętność wykonywania zadań, a nie umiejętnośc posługiwania się językiem. Dlatego uważam, że aby uczeń faktycznie uczył się języka obcego, a nie rozwiązywania konkretnych zadań, musi uczestniczyć w komunikacji i tworzyć coś samemu, a nie tylko uzupełniać luki albo wybierać odpowiedź. 


W języku angielskim są takie zagadnienia, których łatwo jest uczyć się poprzez tworzenie autentycznej komunikacji, np. czas past simple - opisanie, co robiłam wczoraj; be going to - opisanie/opowiedzenie, co zamierzasz robić w najbliższy weekend itp. Są też takie tematy, które trudno jest podczas lekcji wykorzystać w autentycznej komunikacji. Dlatego, kiedy w klasie 5 zaczęliśmy omawiać countable/uncountable i słowa, które się z tym wiążą (some, any, a lot of, much, many itd,) głowiłam się, jaką autentyczną komunikację zaproponować uczniom, która będzie wymagała użycia większości tych słów, a nie tylko some i any. Kolejne kryterium, które staram się uwzględniać w planowaniu lekcji to atrakcyjność - zadanie nie powinno być nudne, ma zaangażować uczniów. 

W końcu zdecydowałam się na grę, w której każdy uczeń wybiera danie, potem opisuje składniki, jakie są potrzebne do jego wykonania, a reszta klasy zgaduje, o jaką potrawę chodzi. Trzeba oczywiście określić konkretne kryteria sukcesu, w razie potrzeby podpowiedzieć uczniom, jakich konstrukcji zdań mogą użyć. Ja zrobiłam na szybko króciutką prezentacje w Canvie i zaprezentowałam ją podczas lekcji slajd po slajdzie - najpierw opis, uczniowie czytali i zgadywali potrawę, a potem zdjęcie, aby mogli sprawdzić, czy dobrze odgadli. 

Our favourite dishes autorstwa Ewa Gardyza


Po 3-4 przykładach, uczniowie sami tworzyli opis potrawy, potem czytali go na głos, a reszta próbowała odgadnąć. Bawili się nieźle, a ja pomagałam tym, którzy nie radzili sobie sami. 

Pomysł można modyfikować w zależności od poziomu językowego uczniów - wystarczy ustalić odpowiednie kryteria sukcesu oraz zasób słów do wykorzystania. 

1 komentarz:

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger