Memy na lekcjach języka obcego

Uczniowie kochają memy - zresztą, kto ich nie kocha? Poprawiają nam humor, pozwalają odetchnąć od szarej codzienności i wypełniają czas, kiedy jesteśmy tak zmęczeni, że nie stać nas na nic innego. Zwykle jednak tylko oglądamy memy. A gdyby tak zacząć je tworzyć i jeszcze wykorzystać je do nauki? 


Bawiliśmy się memami na lekcjach języka nagielskiego z uczniami klas 4 i 5. Najlepiej pracuje się w zespole, kiedy kilka osób może skomentować zdjęcie i rzucić jakiś pomysł, który potem inni rozwijają i powstaje naprawdę niezły mem. Wykorzystaliśmy do tego Canvę - mam Canvę dla oświaty, a uczniowie należą do mojego zespołu, mają więc dostęp do tysięcy zdjęć. Pracowaliśmy na wspólnej prezentacji, każdy na osobnej stronie. Najpierw uczniowie wyszukiwali śmieszne zdjęcia, a potem proponowali opis. Mogli też zerknąć na strony innych uczniów i zaproponować inny tekst (cały czas byliśmy połączeni na Teams, więc uczniowie słyszeli się nawzajem). 

My zrobiliśmy to w ramach zabawy przed swiętami, nie narzucałam żadnych konstrukcji gramatycznych. W razie problemów z opisem uczniowie prosili mnie o pomoc. Na bieżąco sprawdzałam to, co piszą i mówiłam, co należy poprawić. Była świetna zabawa, radość tworzenia i nauka budowania różnych zdań. 

Memy można też wykorzystać do utrwalenia konkretnych konstrukcji zdaniowych. Np. na lekcjach języka angielskiego, po wprowadzeniu czasu przeszłego, możemy poprosić uczniów o tworzenie memów dotyczących przeszłości, np. "When you ate too much" albo "After you finished lessons". 

W podobny sposób możemy utrwalać inne konstrukcje. Inną opcją jest skupienie się na słownictwie - kiedy uczymy się np. nazw zwierząt, niech uczniowie przygotują memy z tymi zwierzętami, których nazwy są dla nich trudne do zapamiętania. Przy okazji mogą potrenować wyszukiwanie nowych słów w słowniku. Dzięki temu będą bardziej odważni w korzystaniu z języka obcego - "jeśli czegoś nie wiem, zawsze mogę to sprawdzić".


Tworzenie memów pozwala nie tylko utrwalić materiał. Jest to też świetna zabawa, dzięki której zaangażowani są nawet ci, którzy zwykle na lekcjach wolą być z boku (lub robią coś innego). Ponadto uczniowie poznają nowe narzędzie (jeśli jeszcze go nie znają) i widzą, jak można korzystać z zasobów internetu. Zwiększa się ich motywacja do nauki oraz odwaga w używaniu języka obcego. Rozwijają kreatywność i umiejętność współpracy. Spróbujcie koniecznie!  


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger