Tricider - wprowadzenie do myślenia krytycznego

Myślenie krytyczne to jedna z najbardziej potrzebnych w życiu umiejętności. Jednoczesnie, bardzo trudno jest jej się nauczyć. Wymaga to zwykle sporo czasu i wielu różnych aktywności. Na szczęście, mamy narzędzia, które nam pomagają. Jednym z nich jest Tricider.

Tricider do strona, na której możemy prowadzić dyskusję online. Nie jest to jednak zwykły czat - jest on tak zorganizowany, że wymaga analizowania i oceniania informacji. Każdy uczestnik dyskusji może dodać pomysł, ale też argumenty. Można też zagłosować na konkretne pomysły lub argumenty. Jednocześnie, narzędzie to jest bardzo intuicyjne w obsłudze, darmowe, a dyskusję udostępniamy poprzez link - tylko założyciel musi mieć konto. W rezultacie, nawet pierwszaki dają radę (dla nich jest to dodatkowo świetne praktyczne ćwiczenie na czytanie i pisanie).

Jak to działa?


Nauczyciel zakłada darmowe konto na stronie https://www.tricider.com/home (w prawym górnym rogu Login, a potem w okienku Sign-up now). Wymagane jest wprowadzenie tylko najbardziej podstawowych danych. Następnie możemy już tworzyć dyskusje, które nazywają się tricisions. Wystarczy tylko wpisać pytanie w okienku na środku ekranu i kliknąć GO. 

Automatycznie ustawia nam się termin 13 dni na odpowiedź, ale możemy to edytować klikając na change deadline
Do samego pytania możemy też dodać opis (Add a description). Potem wystarczy już tylko kliknąć na Share and Invite, skopiować podany w wyskakującym okienku link i wysłać go uczniom (są też inne opcje udostępniania (rozesłanie emaili, facebook i inne). Chcecie spróbować? Zapraszam do dyskusji poniżej:


Dlaczego warto wykorzystać Tricider?


Posłużę się przykładem z dyskusji w klasie 1. Przed świętami rozmawialiśmy o zwyczajach wielkanocnych. Potem zapytałam dzieci, który zwyczaj najbardziej lubią i dlaczego. Napotkałam kilka problemów: 
  • niektóre dzieci zaczęły mówić jednocześnie i trzeba było ich uciszać
  • niektóre dzieci nie chciały się wypowaidać na forum klasy
  • zdecydowana większość dzieci potrafiła powiedzieć, który zwyczaj jest ich ulubiony, ale zupełnie nie wiedziały dlaczego - padały odpowiedzi: "Lubię polewanie się wodą, bo wtedy jest fajnie". 

Kiedy zrobiliśmy to samo na Tricider, każdy miał wpisać swój ulubiony zwyczaj, klikając na Add idea. Potem poprosiłam o dodanie argumentu, poprzez kliknięcie na Add argument i zdecydowanie, czy to argument przemawiający za tym zwyczajem (+) czy raczej przeciwko (-). Zaczęli myśleć. Okazało się, że ktoś lubi być mokry; ktoś inny lubi niespodzianki, a w lany poniedziałek nigdy nie wiadomo, czego się spodziewać; jeszcze inny podali argument, że tego dnia jest dużo śmiechu. Okazało się, że aplikacja "zmusiła" ich do głębszej analizy i sformułowania argumentów. Kiedy już się rozkręcili, zaczęli dopisywać argumenty do innych pomysłów. 
Na koniec poprosiłam o przeczytanie wszystkich pomysłów oraz argumentów podanych obok nich i zdecydowanie, który pomysł wybierają. Każdy miał zagłosować na 1 pomysł klikając na Vote w prawej kolumnie. O dziwo, pod wpływem podanych argumentów niektórzy zmienili zdanie - zagłosowali na inny pomysł, niż wpisali na początku. 


Tricider jest bardzo prosty w użyciu i nadaje się na wiele lekcji i tematów. Spróbujcie sami. 

1 komentarz:

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger