Miro - tablica do współpracy online

Miro (dawniej RealtimeBoard) to wszechstronna tablica do współpracy online. Nauczyciel zakłada darmowe konto i zaprasza uczniów poprzez ich adresy email lub link. W wersji darmowej każdy uczestnik, w tym uczeń, musi mieć własne konto, ale do założenia konta nie potrzeba wiele informacji ani czasu, a tablica Miro daje dużo możliwości, więc warto. Na darmowym koncie można wprawdzie założyć jedynie 3 tablice. Każda tablica jest jednak na tyle duża, że można ją wykorzystywać wielokrotnie. 


Zaczynamy od założenia konta na https://miro.com/



Uzupełniamy podstawowe dane, a potem wpisujemy kod przesłany na nasz adres email. Od razu otwiera się pusta tablica oraz propozycje szablonów do wykorzystania. Warto je przejrzeć, aby zorientować się, jakie mamy możliwości. Po najechaniu myszką na dowolny szablon (template) pokazują się 2 przyciski: Use oraz Preview. Warto skorzystać z tego drugiego, czyli podglądu, aby zobaczyć, jak ten szablon może wyglądać w praktyce. Jeśli zamkniemy okno z szablonami, w każdej chwili możemy do niego powrócić klikając na symbol templates w menu po lewej stronie. 


Menu na dole po lewej stronie pozwala ustawić tryb wyświetlania, możemy np. wyświetlić z boku wszystkie komentarze, albo ostatnie zmiany. Jest też opcja trybu prezentacji. W wersji płatnej dostępnych jest kilka dodatkowych funkcji, jak np. głosowanie. Na darmowym koncie możemy wypróbować je jedynie przez 14 dni. 

Liczba w prawym dolnym rogu to powiększenie. Kiedy najedziemy tam myszką, pokazują się ikonki: pełny ekran (full screen), mapa tablicy (pin map), dopasowanie do ekranu (fit to screen) oraz zmniejszenie i powiększenie. Te ostatnie opcje są na tyle wygodne, że w praktyce możemy zamieszczać bardzo małe obiekty w dużym powiększeniu, dzięki czemu oszczędzamy miejsce i tablicy wystarcza na wiele lekcji lub materiałów.

Jak to działa w praktyce

Najpierw tworzę zespół, czyli zapraszam uczniów klikając na +Invite Members na stronie głównej (do strony głównej przechodzimy klikając na nazwę miro w lewym górnym rogu). Mogę zaprosić członków zespołu wpisując ich adresy email, bądź udostępniając im link.


Następnie klikam na wybraną tablicę i czekam, aż uczniowie dołączą. Najlepiej zrobić to podczas spotkania online, np. na Teams czy Meet, aby móc cały czas komentować ustnie. W wersji płatnej Miro posiada opcję video chat, dzięki której wszystko może odbywać się bezpośrednio na miro. Na bezpłatnym koncie możemy korzystać z czatu, który pojawi się po lewej stronie ekranu, jesli klikniemy na odpowiednią ikonkę w dolnym menu:


Moim celem jest zaplanowanie z uczniami projektu. Wstawiam ramkę, zmieniając jej kolor, aby była widoczna na tle całej tablicy, a także aby instrukcje były zrozumiałe. Proszę uczniów, aby każdy z nich kliknął dwukrotnie w obrębie niebieskiej ramki i napisał na karteczce swój pomysł na działanie w ramach projektu, o którym wcześniej już nieco rozmawialiśmy. W razie potrzeby ustawiam karteczki w siatkę (grid). Okazuje się, że uczniowie mają różne pomysły, ale na tej podtstawie jestem w stanie podzielić ich na grupy. 

Dodaję kolejne ramki - po jednej dla każdej grupy. Klikam na frames w lewym menu, wybieram kształt ramki. Każda ramka ma nazwę tuż nad lewym górnym rogiem - mogę ją zmienić klikając tam dwukrotnie, ale tylko wtedy, kiedy ramka jest zaznaczona. Kolejne ramki nazywam działaniami zaproponowanymi przez uczniów. Uczniowie dzielą się na zespoły i każdy zespół działa w obrębie swojej ramki. Można tez zmienić kolor tła każdej ramki, aby uczniowie nie mylili się:


Uczniowie pracują w grupach według własnego pomysłu. Pod ramkami mogą też dodawać przydatne materiały, jak np. osadzony przykladowy szablon z Canvy, czy film z youtube, na którym mogą się wzorować. Można to zrobić funkcją upload (via url) lub osadzić, klikając na trzy kropki, a potem Paste iFrame code

Każdy obiekt możemy zmniejszać, zwiększać, poszerzać, wydłużać itd. Możemy go też przesuwać oraz połączyć z innym obiektem klikając na connection line. Łączące linie można, oczywiście, modyfikować, wybierając rodzaj strzałki, kolor, rodzaj oraz grubość linii i jej nachylenie. Wybrane obiekty możemy też połączyć na stałe, zaznaczając je razem (klikam na tło np. w lewym górnym rogu nad najwyżej położonym obiektem i przeciągając zaznaczenie aż do prawego dolnego rogu pod najniżej położonym obiektem tak, aby wszystkie potrzebne obiekty znalazły się w powstającej ramce). Na dole ramki mogę kliknąć kłódkę, zamykając chwilowo opcję edytowania tego obszaru. Aby odblokować te obiekty, muszę przytrzymać kliknięcie we wskazanym miejscu (Long press to unlock).


Możemy dodać inne obiekty oraz napisy w zależności od potrzeb. Na Miro można też wstawić link zaznaczając wybrany obiekt oraz klikając symbol linku na menu, które otworzy się przy zaznaczonym obiekcie. 

Dajemy uczniom czas na przejrzenie całej tablicy, mogą komentować przy konkretnych obiektach. Po tablicy poruszamy się łapką, która pokaże się, kiedy odklikniemy strzałkę na górze lewego menu. Aby zaznaczyć jakiś obiekt, znowu klikamy na strzałkę. 

Prosta tablica może wyglądać np. tak:


Do czego nadaje się Miro

Przede wszystkim nadaje się świetnie do pracy projektowej - zarówno do wspólnego planowania projektu, jak i jego realizacji. Dzięki możliwości osadzania innych aplikacji na tablicy Miro możemy tu zaprezentować efekty działań. 

Uczniowie mogą również zebrać tu materiały na podany temat, komentować je i pracować z nimi, dodając inne obiekty.

Można również wykorzystać tablicę Miro podczas lekcji, prosząc uczniów o narysowanie np. jak rozumieją jakies pojęcie. Możemy stworzyć wspólną mapę myśli czy notatkę na podany temat. Mogę widzieć, co dokładnie robi każdy zalogowany uczeń, gdyż widzę jego kursor w imieniem lub loginem (chyba że na górze z prawej strony kliknę na hide collaborators' cursors).

Ja wykorzystuję Miro również do zebrania materiałów na szkolenia. Podczas spotkania udostępniam ekran, w razie potrzeby klikam na linki czy rozwijam do nowego okna osadzone obiekty, jak np. tu:


Polecam założyć konto, przejrzeć dostępne szablony i pobawić się. Inspiracja przychodzi sama...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger