Impreza - temat na wiele okazji

Lekcja angielskiego powinna być ciekawa, aby zaangażować uczniów. Owszem, czasem trzeba popracować z gramatyką; nie zawsze da się z tego zrobić fajerwerki. Ale kiedy już wprowadzimy nowe zagadnienie gramatyczne, musimy je przećwiczyć w praktyce. W PRAKTYCE, czyli nie wykonując ćwiczenie z lukami...

Czasami muszę się nieźle nagłówkować, aby wymyśleć, jak uczniowie mogą wykorzystać wiedzę w praktyce. Oczywiście, najlepsze są projekty międzynarodowe, gdyż wtedy uczniowie wykorzystują język angielski do autentycznej komunikacji. Nie zawsze jednak da się taki projekt zrealizować, z różnych powodów (ja mam rozpoczęty, ale partnerzy się ociągają, a chwilowo nie mam siły szukać nowych). 

Niedawno wpadłam na pomysł, aby z nastolatkami w klasach 4-8 organizować imprezy... Nie, nie naprawdę - w pandemii to nierealne. Ale od czego mamy wyobraźnię? Tak się składa, że impreza nadaje się do wielu zagadnień gramatycznych. Przykład z ostatniej lekcji:

Omawiamy temat FOOD, a z tym wiążą się rzeczowniki policzalne/niepoliczalne oraz słowa: some, any, much, many, a lot of, lots of. Uzupełnianie zdań było przez chwilę, ale uczniowie przysypiali i chyba nie widzieli sensu używania tych słów. Więc ogłosiłam, że planujemy klasową imprezę (wielkanocną, bo akurat blisko). Podzieliłam uczniów na grupy (Break-out rooms na Teams). Każda grupa miała ustalić razem i napisać zdania o tym, kiedy i gdzie impreza się odbędzie; jak mamy się ubrać, i co najważniejsze: co będziemy jeść, a w tym kontekście czego potrzebujemy dużo, czego mało, czego w ogóle nie potrzebujemy. 

Pracowaliśmy na wspólnym Jamboardzie, każda grupa miała swoją stronę. Poprosiłam, aby skupili się na jedzeniu. W ten sposób przećwiczyli wykorzystanie some/any itd. "w praktyce" budując zdania na temat, który ich interesował. Kiedy zaglądałam do poszczególnych pokojów wszyscy uczniowie udzielali się, dyskutowali, było trochę smiechu, bo ktoś akurat wymyślił, że na imprezę wszyscy mają się przebrać za króliczki wielkanocne... I faktycznie budowali zdania, w większości poprawne. Na koniec pokazałam wszystkim efekty ich pracy, analizując i w razie potrzeby poprawiając błędy. Lekcja trwała 45 minut, więc to planowanie było szybkie, ale mam wrażenie, że dzięki temu dużo lepiej zrozumieli omawiane zagadnienie niż po prostu uzupełniając luki w zdaniach.  




Pomysły na zastosowanie tematu imprezy


Ja wykorzystałam do tematu FOOD i tego, co się z jedzeniem wiąże. Ale impreza nadaje się na wiele innych okazji, np.
  • past simple: Opowiedz kolegom, jak było na imprezie, na której byłeś w ostatni weekend.
  • present continuous: Jesteś na imprezie. Napisz wiadomość do kolegi, zapraszając go, aby dołączył do Was. Zachęć go, opisując, co robicie.
  • czasowniki modalne: W grupie ustalcie zasady obowiązujące na imprezie klasowej.
  • present simple: Opisz zwyczaje panujące na imprezach, na które lubisz chodzić.
  • stopniowanie przymiotników: Porównaj 2 imprezy, w których brałeś udział.
  • be going to: Opisz, jak zamierzasz przygotować się do imprezy urodzinowej.

To zaledwie kilka pomysłów. Myślę, że wiele innych zagadnień również może zostać wykorzystane do omówienia "imprezy". Nie twierdzę, oczywiście, że teraz na każdej lekcji będziemy mówić o imprezach... Raczej chodzi mi o pokazanie, że da się wymyśleć ciekawe dla uczniów zadania edukacyjne, które nie tylko będą wykonane chętnie i z uśmiechem na twarzy, ale też pozwolą uczniom przećwiczyć nowe zagadnienia "w praktyce" (cudzysłów dlatego, że to jednak trochę udawana praktyka; prawdziwa byłaby wtedy, gdybyśmy faktycznie organizowali imprezę). 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger