Kilka sposobów na komiks
30 stycznia
0
edukacja wczesnoszkolna
,
język angielski
,
komiks
,
komiks na lekcji
,
komiks w edukacji
,
narzędzia TIK
,
strona główna
Większość dzieci uwielbia komiksy. Nauczyciel może je wykorzystać na wiele sposobów podczas lekcji - do przekazania pewnych treści; do zaprezentowania konstrukcji zdaniowej na lekcjach języka polskiego lub obcego; do przećwiczenia i utrwalenia wiedzy oraz sprawdzenia, czy uczniowie dobrze zrozumieli temat. W dwóch pierwszych sytuacjach to nauczyciel tworzy komiks i prezentuje go uczniom. Pozostałe zakładają, że to uczniowie stworzą komiks, a w usta bohaterów włożą wypowiedzi zawierające nową wiedzę.
Narzędzia
Jest wiele darmowych stron i aplikacji, na których możemy łatwo stworzyć komiksy. Ja korzystam z następujących (2 pierwsze nazwy zawierają link do wpisu o tym narzędziu, 3 kiedyś się ukaże, ale to tak bogate narzędzie, że na razie brakuje mi czasu, aby je opisać):
StoryboardThat
Jak je wykorzystać
Najczęściej wykorzystuję komiksy podczas lekcji języka angielskiego. Mogę wtedy wprowadzić nowe zagadnienie, np. porównanie czasów present simple i present continuous:
Pokazuję komiks, czytamy i rozmawiamy - dlaczego po lewej stronie jest użyta inna konstrukcja niż po prawej. Potem na podstawie obu zdań w chmurkach przypominamy sobie budowę zdania w obu czasach, wykonujemy kilka ćwiczeń na budowanie zdań, a potem uczniowie sami tworzą komiksy, których bohaterowie w prawidłowy sposób wykorzystują obie konkstrukcje.
Podobnie zrobiłam, kiedy uczyliśmy się budowania zdań z czasownikiem "can". Uczniowie stworzyli wtedy cudowne komiksy w Canvie (mam Canvę dla oświaty, ale podobne rzeczy można stworzyć nawet bez zalogowania):
Może je przygotować nauczyciel i udustępnić uczniom jako źródło informacji. Warto wkleić je do prezentacji, np. w lekcji Nearpod, aby rozbić dłuższy tekst na mniejsze fragmenty. Ale zdecydowanie polecam jako zadanie dla uczniów - niech wyszukają informacje na temat dzikich zwierząt spotykanych w okolicznych lasach i sami przygotują komiksy. Potem możemy zamieścić te komiksy na wspólnym padlecie, na klasowym blogu albo na stronie szkoły.
Komiksy można wykorzystać też na matematyce, np. na geometrii. Kiedy omawiamy właściwości figur geometrycznych możemy zrobić na ten temat noatatkę albo wykonać komiks, w którym bohaterami są poszczególne figury i opowiadają o sobie - przedstawiają się.
Na lekcjach języka polskiego komiks może być podsumowaniem lektury - uczniowie wykorzystują bohaterów z książki i w komiksie przedstawiają ich rozterki, problem lub po prostu wybrane wydarzenie z ich udziałem. Możemy też pójść dalej i napisać kolejny rozdział książki, np. dalsze losy bohaterów.
Historia to kolejny przedmiot, który dzięki komiksom może stać się bardzo ciekawy. Do tego idealnie nadaje się StoryboardThat, które oferuje wiele opcji tła, postaci i rekwizytów, również historycznych. Warto poprosić uczniów o stworzenie komiksu podsumowującego ważne wydarzenie, o którym uczą się podczas lekcji. W ten sposób lepiej zapamiętają daty, postaci oraz konkretne wydarzenia, a jednocześnie będą się dobrze bawić tworząc komiks. Poniżej przykład związany z Chrztem Polski:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz