Kilka sposobów na komiks

Większość dzieci uwielbia komiksy. Nauczyciel może je wykorzystać na wiele sposobów podczas lekcji - do przekazania pewnych treści; do zaprezentowania konstrukcji zdaniowej na lekcjach języka polskiego lub obcego; do przećwiczenia i utrwalenia wiedzy oraz sprawdzenia, czy uczniowie dobrze zrozumieli temat. W dwóch pierwszych sytuacjach to nauczyciel tworzy komiks i prezentuje go uczniom. Pozostałe zakładają, że to uczniowie stworzą komiks, a w usta bohaterów włożą wypowiedzi zawierające nową wiedzę. 

Narzędzia

Jest wiele darmowych stron i aplikacji, na których możemy łatwo stworzyć komiksy. Ja korzystam z następujących (2 pierwsze nazwy zawierają link do wpisu o tym narzędziu, 3 kiedyś się ukaże, ale to tak bogate narzędzie, że na razie brakuje mi czasu, aby je opisać):



StoryboardThat

Jak je wykorzystać

Najczęściej wykorzystuję komiksy podczas lekcji języka angielskiego. Mogę wtedy wprowadzić nowe zagadnienie, np. porównanie czasów present simple i present continuous:


Pokazuję komiks, czytamy i rozmawiamy - dlaczego po lewej stronie jest użyta inna konstrukcja niż po prawej. Potem na podstawie obu zdań w chmurkach przypominamy sobie budowę zdania w obu czasach, wykonujemy kilka ćwiczeń na budowanie zdań, a potem uczniowie sami tworzą komiksy, których bohaterowie w prawidłowy sposób wykorzystują obie konkstrukcje. 

Podobnie zrobiłam, kiedy uczyliśmy się budowania zdań z czasownikiem "can". Uczniowie stworzyli wtedy cudowne komiksy w Canvie (mam Canvę dla oświaty, ale podobne rzeczy można stworzyć nawet bez zalogowania):



Komiksy są wprost idealne na lekcje edukacji przyrodniczej (lub przyrody/biologii w starszych klasach). Jeśli bohaterami komiksu uczynimy zwierzęta, mogą nam one wiele opowiedzieć o swoim życiu, np. 

Może je przygotować nauczyciel i udustępnić uczniom jako źródło informacji. Warto wkleić je do prezentacji, np. w lekcji Nearpod, aby rozbić dłuższy tekst na mniejsze fragmenty. Ale zdecydowanie polecam jako zadanie dla uczniów - niech wyszukają informacje na temat dzikich zwierząt spotykanych w okolicznych lasach i sami przygotują komiksy. Potem możemy zamieścić te komiksy na wspólnym padlecie, na klasowym blogu albo na stronie szkoły. 

Komiksy można wykorzystać też na matematyce, np. na geometrii. Kiedy omawiamy właściwości figur geometrycznych możemy zrobić na ten temat noatatkę albo wykonać komiks, w którym bohaterami są poszczególne figury i opowiadają o sobie - przedstawiają się. 

Na lekcjach języka polskiego komiks może być podsumowaniem lektury - uczniowie wykorzystują bohaterów z książki i w komiksie przedstawiają ich rozterki, problem lub po prostu wybrane wydarzenie z ich udziałem. Możemy też pójść dalej i napisać kolejny rozdział książki, np. dalsze losy bohaterów. 

Historia to kolejny przedmiot, który dzięki komiksom może stać się bardzo ciekawy. Do tego idealnie nadaje się StoryboardThat, które oferuje wiele opcji tła, postaci i rekwizytów, również historycznych. Warto poprosić uczniów o stworzenie komiksu podsumowującego ważne wydarzenie, o którym uczą się podczas lekcji. W ten sposób lepiej zapamiętają daty, postaci oraz konkretne wydarzenia, a jednocześnie będą się dobrze bawić tworząc komiks. Poniżej przykład związany z Chrztem Polski:


Komiksy mogą się przydać w edukacji zdrowotnej, ekologicznej, a nawet na zajęciach związanych ze sztuką do przedstawienia okoliczności powstania jakiegoś dzieła albo wydarzenia z życia artysty. Bądźmy kreatywni i pozwólmy uczniom tworzyć komiksy. Jeśli klasa nie jest przyzwyczajona do takiej pracy, zabierzmy ich na lekcję do pracowni komputerowej i przećwiczmy wszystko krok po kroku. Jeśli to jest niemożliwe i nie mamy tabletów, na których uczniowie mogą pracować samodzielnie, pokażmy im podczas lekcji jak tworzyć komiksy w wybranym narzędziu, lub nagrajmy o tym filmik (nagrywając swój ekran podczas tworzenia komiksu, np. używając screencast-o-matic). Myślę, że taka praca domowa będzie dla uczniów ciekawsza niż wykonywanie ćwiczeń z podręcznika lub ćwiczeń. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger