Projekt eTwinning "Symbole Narodowe"

11 listopada to bardzo ważne święto. Każdy wychowawca co roku obchodzi je ze swoimi uczniami; zazwyczaj organizowana jest uroczystość dla całej społeczności szkolnej. Są pieśni patriotyczne, wiersze, kotyliony, w młodszych klasach tematyczne prace plastyczne. W zasadzie co roku to samo. Za rok wybierzemy inne wiersze i inną pracę plastyczną, znowu porozmawiamy o tym, co to jest niepodległość i do czego jest nam potrzebna... Nie brzmi zbyt atrakcyjnie, a przecież to taka ważna uroczystość! 

W tym roku postanowiłam uczcić rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości zupełnie inaczej. Jako Ambasadorki programu eTwinning razem z Edytą Karwowską miałyśmy w październiku poprowadzić seminarium online Mój pierwszy projekt eTwinning z Ambasadorem. Wymyśliłyśmy, że realizowany z uczestnikami projekt będzie dotyczył symboli narodowych. Uznałyśmy, że uczniowie świetnie znają polskie symbole narodowe, ale nie do końca rozumieją sens ich istnienia - obecne pokolenie nigdy nie musiało bronić tych symboli ani używać ich jako oręża w walce o wolną Polskę. Dlatego zaproponowałyśmy uczestnikom projektu wymyślenie nowego państwa, a wraz z nim różnych symboli narodowych oraz innych rzeczy niezbędnych w państwie. Przy okazji uczniowie zastanawiali się, czy dane elementy są potrzebne i dlaczego. 

Pierwsze dwa dni seminarium zostały poświęcone na naukę o programie eTwinning oraz na trening sprawnego poruszania się po platformach eTwinningLive i Twinspace. W tym czasie zaczęłyśmy już rozmowę o projekcie Symbole Narodowe tak, aby nauczyciele uczestniczący w seminarium mieli czas porozmawiać z uczniami o działaniach projektowych. Trzeciego dnia pracowaliśmy wszyscy razem najpierw na Jamboard proponując aktywności, a potem w dokumentach Google - w grupach poświęconych konkretnym aktywnościom. To uczestnicy seminarium proponowali aktywności projektowe, dzięki czemu bardzo się w nie zaangażowali. Od razu też założyłyśmy (same panie) grupę na fb w celu dobrej komunikacji w czasie projektu.  

Aktywności w projekcie

W wyniku dyskusji podczas trzeciego dnia seminarium uczestniczki zdecydowały, że w ramach projektu będziemy pracować nad stworzeniem: legendy (każde państwo ma swoją historię), flagi, godła, hymnu, stroju narodowego, mapy kraju (to nowa wyspa na Pacyfiku), mieszkańców, ich języka, waluty, tradycji i zwyczajów, tańca narodowego oraz tradycyjnych potraw. Wszystkie te elementy były ze sobą związane, zawierały kolory ustalone na początku jako barwy naszego państwa i opierały się na legendzie. I tak np. momentem przełomowym w legendzie jest słowo "klops", dlatego klopsiki uznane zostały za danie narodowe. Wszędzie przewija się nazwa naszego państwa: Akslop (ananim wyrazu Polska). Waluta to akslopin, potrawy zostały spisane w Akslopskiej książce kucharskiej, a język Akslopii to wyrazy polskie czytane od tyłu. 

Każdy nauczyciel biorący udział w projekcie dopisał się do 3-4 aktywności i realizował je razem z grupą. Było przy tym dużo współpracy, sporo narzędzi TIK oraz radość dzieci, że mogą tworzyć coś według własnego pomysłu, a ich prace mają wpływ na efekt końcowy całego projektu. Praca nad projektem była dla uczniów dobrą zabawą, ale pozwoliła też zrozumieć, po co jest państwu hymn czy flaga. 

Przy wszystkich aktywnościach przewijały się dyskusje o ojczyźnie i symbolach narodowych. Z tych dyskusji powstał podcast pt. Co to jest ojczyzna? (link tutaj

Ewaluacja przeprowadzona na koniec pokazała, że uczestnicy są zadowoleni z projektu. Wprawdzie przez przejście na edukację zdalną i choroby nauczycieli projekt rozciągnął się w czasie zdecydowanie bardziej niż planowałyśmy, ale i tak zakończył się sukcesem - osiągnęliśmy założone cele przy ogólnym wrażeniu, że aktywności projektowe były raczej zabawą niż pracą...

Za projekt otrzymaliśmy odznakę jakości.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger