Jaki talent ma Vashti?

Vashti to bohaterka książeczki Petera H. Reynoldsa "Kropka" ("The Dot"). Jest ona dziewczynką w wieku młodszych klas szkoły podstawowej, która twierdzi, że nie umie rysować, jednak zachęcona w sprytny sposób przez nauczycielkę maluje serię prac plastycznych na temat kropki i tworzy z nich wystawę. Dzięki temu, że uwierzyła we własne możliwości Vashti staje się nie tylko wzorem do naśladowania (dla chłpca odwiedzającego jej wystawę), ale przede wszystkim symbolem odkrywania własnych talentów. 


Od ponad 10 lat, 15 września obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kropki - święto talentów. Staje się ono coraz bardziej popularne, każdego roku do Klubu Kropki (http://www.thedotclub.org/dotday/) dołączają coraz to nowi nauczyciele i edukatorzy. Dlaczego? Na czym polega fenomen tego święta? 

Przede wszystkim jest to świetna okazja do pokazania dzieciom, że każdy człowiek ma jakiś talent. Czasami potrzebny jest do tego mądry dorosły, który pomoże dziecku uwierzyć we własne możliwości i zacząć się rozwijać. Tak właśnie zachowała się nauczycielka Vashti - nie pozwoliła dziewczynce oddać pustej kartki, zachęcała ją do podjęcia próby, a potem - niezależnie od tego, jak udana była ta próba - potraktowała pracę Vashti jak dzieło sztuki. Jednak Vashti była przekorna: widząc swój rysunek oprawiony w ramki i wiszący nad biurkiem pani nie stwierdziła, że narysowana przez nią kropka była piękna, ale że potrafi narysować jeszcze ładniejszą kropkę. Małe działanie nauczyciela stało się dla dziecka wielkim impulsem do pokazania, co potrafi zrobić. Czy Vashti ma talent do rysowania? Być może. Ale jej zachowanie jest przede wszystkim dowodem na to, że jest kreatywna i odważna. Nauczycielka zapewne zauważyła to, mogła przewidzieć zachowanie Vashti, więc sprowokowała dziewczynkę do działania.  

Dzień Kropki jest okazją to kreatywnych zabaw z kropką. Nauczyciele organizują wiele cudownych aktywności związanych z kropkami. Nie zapominajmy jednak, że najważniejsze tego dnia jest odkrywanie talentów. Większość ludzi kojarzy słowo "talent" z umiejętnością pięknego rysowania, tworzenia muzyki, dobrymi ocenami w szkole itp. Dlatego należy uświadomić dzieciom, że talenty są bardzo różne. Ktoś może mieć zdolności interpersonalne - świetnie dogaduje się z ludźmi; inna osoba może mieć umysł logiczny, dzięki któremu potrafi wyciągać wnioski - nie tylko matematyczne. Ktoś inny może przejawiać wrażliwość na przyrodę - z wyjątkowym wyczuciem opiekować się zwierzętami i roślinami, wiedzieć dużo na temat ekologii i chętnie pogłębiać wiedzę na tematy związane z przyrodą. 

Najtrudniej jest dostrzec talent w tych dzieciach, które nie wyróżniają się w szkole, są ciche, nie mają osiągnięć edukacyjnych w postaci dobrych ocen ani wygranych konkursów. Takie dzieci łatwo jest zaszufladkować i "spisać na straty". To najgorsze, co może zrobić nauczyciel... Każde dziecko (każdy człowiek) ma jakiś talent - musimy stwarzać różnorodne sytuacje edukacyjne, aby pomóc dzieciom te talenty odkryć. 

Przydatne mogą być do tego inteligencje wielorakie Gardnera, gdyż obejmują dużo obszarów życia - wiele talentów da się powiązać z którąś z ośmiu inteligencji:


Proponuję razem z uczniami rozpisać, jakimi umiejętnościami wykazuje się osoba mająca daną inteligencję, np. inteligencja przestrzenna oznacza, że ktoś radzi sobie z czytaniem map, trafia do celu, potrafi dobrze zorganizować miejsce pracy, podczas rysowania wykorzystuje całą kartkę, może tworzyć projekty budynków i budować miasta z klocków. Można to zrobić metodą burzy mózgów lub w grupach stworzyć mapy myśli do każdej inteligencji. Dzięki takiemu rozbiciu każdej inteligencji na mniejsze elementy dziecko będzie mogło lepiej dopasować swoje umiejętności i określić swój talent. 

Kolejnym sposobem (bardziej odpowiednim dla młodszych uczniów) jest odpowiedź na pytania:

  • Co lubię robić w wolnym czasie? 
  • Za co jestem chwalony?
  • Czego lubię się uczyć?
  • Czego mógłbym nauczyć moich kolegów? 

Dzieciom zwykle łatwiej jest odpowiedzieć na bardziej szczegółowe pytania, niż te ogólne w stylu: Co umiesz robić dobrze? Maluchy mogą swoje odpowiedzi narysować, starsi napisać. Potem analizując ich prace staramy się pokierować ich w stronę określenia, na czym polega ich talent, a także - co bardzo ważne - w jaki sposób można go rozwijać. 

Podczas lekcji o talentach nie może zabraknąć wyjaśnienia, że różnorodność talentów jest bardzo potrzebna - nie każdy może zostać piosenkarką albo youtuberem. Świat byłby nudny i mało praktyczny bez takiego zróżnicowania. 

Dodajmy również, że warto próbować nowych aktywności, gdyż może się okazać, że nasze największe talenty odkryjemy dopiero za jakiś czas. Nie bójmy się nowości - to dzięki odwadze Vashti stała się słynna na całym świecie.  

1 komentarz:

  1. Dziękuję za ten tekst. Bardzo ważne słowa. Nie można nikogo szufladkować, szukajmy drogi do odkrywania talentów.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger