Projekt "Z pędzlem na wakacjach"
Dyżur wakacyjny w przedszkolu bywa dla nauczyciela sporym wyzwaniem: dzieci w różnym wieku, nie zawsze mają ochotę pracować, a zajęcia mają być opiekuńczo-wychowawcze, a nie dydaktyczne. Rozwiązaniem może być projekt eTwinning, np. na tematy związane ze sztuką.
Projekt Z pędzlem na wakacjach trwał zaledwie tydzień, ale był intensywny. Uczestniczyły w nim 2 przedszkola: ze Stojadeł i z Warszawy. Cele projektu dotyczyły przede wszystkim rozwijania ekspresji kulturalnej, oswajania dzieci z malarstwem, motywowania ich do poznawania sztuki oraz rozwijania umiejętności komunikacyjnych poprzez opisywanie obrazów oraz kontakt online z rówieśnikami z drugiej placówki.
Pierwszy dzień projektu poświęcony został na przygotowanie Twinspace, wyszukanie obrazów i wykonanie z nich prezentacji PowerPoint, ustalenia między opiekunami oraz naukę piosenki Kolorowe kredki. Drugiego dnia spotkaliśmy się online, aby poznać się i wspólnie zaśpiewać piosenkę. Następnie razem przejrzeliśmy prezentację i pozwoliliśmy dzieciom na swobodne komentarze na temat obrazów. Wszystkie ich pomysły były przez nas na bieżąco zapisywane.
Link do prezentacji
Trzeci dzień poświęciliśmy na wcześniej przygotowane zabawy ze sztuką: tworzenie reprodukcji wybranych obrazów, układanie zagadek, dobieranie muzyki do obrazów, wybieranie najładniejszego obrazu (wygrał Jesienny posiąg Jacka Yerki), swobodne malowanie oraz zabawy ruchowe takie, jak tworzenie obrazów ciałem (przybieranie pozycji takiej, jak bohater obrazu) i wyszukiwanie ukrytych przedmiotów malarza. Reprodukcje zostały zebrane na tablicy wakelet:
Czwartego dnia dobraliśmy uczniów w pary międzyprzedszkolne. Każda para otrzymała temat obrazu do stworzenia, a następnie każdy tworzył swoją połówkę. Potem opiekunowie połączyli obrazki. Powstały unikalne prace, które omówiliśmy razem ostatniego, piętago dnia projektu, podczas spotkania online.
Prace stworzone w parach autorstwa Ewa Gardyza
Każdego dnia przeprowadzaliśmy ewaluację za pomocą świateł: każde dziecko miało przed sobą kredkę zieloną, żółtą i czerwoną. Nauczyciel zadawał pytania o konkretne aktywności, a dzieci podnosiły kredkę, której kolor był zgodny z ich opinią (zielony - podobało mi się, żółty - nie mam zdania/średnio mi się podobało, czerwony - nie podobało mi się).
Okazało się, że nawet podczas tak krótkiego projektu dzieci mogą się bardzo dużo nauczyć. 3-4 latki, które pierwszego dnia raczej były jedynie obserwatorami, gdyż nie potrafiły opisać większości obrazów, ostatniego dnia zaangażowały się w spotkanie i nawet zapamiętały, że na obrazie jest przedstawiony "śpiący Jaś" i że jest to synek malarza...
Za ten projekt otrzymaliśmy Odznakę Jakości:
Projekt Z pędzlem na wakacjach trwał zaledwie tydzień, ale był intensywny. Uczestniczyły w nim 2 przedszkola: ze Stojadeł i z Warszawy. Cele projektu dotyczyły przede wszystkim rozwijania ekspresji kulturalnej, oswajania dzieci z malarstwem, motywowania ich do poznawania sztuki oraz rozwijania umiejętności komunikacyjnych poprzez opisywanie obrazów oraz kontakt online z rówieśnikami z drugiej placówki.
Pierwszy dzień projektu poświęcony został na przygotowanie Twinspace, wyszukanie obrazów i wykonanie z nich prezentacji PowerPoint, ustalenia między opiekunami oraz naukę piosenki Kolorowe kredki. Drugiego dnia spotkaliśmy się online, aby poznać się i wspólnie zaśpiewać piosenkę. Następnie razem przejrzeliśmy prezentację i pozwoliliśmy dzieciom na swobodne komentarze na temat obrazów. Wszystkie ich pomysły były przez nas na bieżąco zapisywane.
Link do prezentacji
Trzeci dzień poświęciliśmy na wcześniej przygotowane zabawy ze sztuką: tworzenie reprodukcji wybranych obrazów, układanie zagadek, dobieranie muzyki do obrazów, wybieranie najładniejszego obrazu (wygrał Jesienny posiąg Jacka Yerki), swobodne malowanie oraz zabawy ruchowe takie, jak tworzenie obrazów ciałem (przybieranie pozycji takiej, jak bohater obrazu) i wyszukiwanie ukrytych przedmiotów malarza. Reprodukcje zostały zebrane na tablicy wakelet:
Czwartego dnia dobraliśmy uczniów w pary międzyprzedszkolne. Każda para otrzymała temat obrazu do stworzenia, a następnie każdy tworzył swoją połówkę. Potem opiekunowie połączyli obrazki. Powstały unikalne prace, które omówiliśmy razem ostatniego, piętago dnia projektu, podczas spotkania online.
Prace stworzone w parach autorstwa Ewa Gardyza
Każdego dnia przeprowadzaliśmy ewaluację za pomocą świateł: każde dziecko miało przed sobą kredkę zieloną, żółtą i czerwoną. Nauczyciel zadawał pytania o konkretne aktywności, a dzieci podnosiły kredkę, której kolor był zgodny z ich opinią (zielony - podobało mi się, żółty - nie mam zdania/średnio mi się podobało, czerwony - nie podobało mi się).
Okazało się, że nawet podczas tak krótkiego projektu dzieci mogą się bardzo dużo nauczyć. 3-4 latki, które pierwszego dnia raczej były jedynie obserwatorami, gdyż nie potrafiły opisać większości obrazów, ostatniego dnia zaangażowały się w spotkanie i nawet zapamiętały, że na obrazie jest przedstawiony "śpiący Jaś" i że jest to synek malarza...
Za ten projekt otrzymaliśmy Odznakę Jakości:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz