Noworoczne postanowienia
Warto na początku nowego roku kalendarzowego przeanalizować z dziećmi, czego nauczyły się się w starym roku, co osiągnęły, pokazać im, jak się rozwinęły. Jednocześnie, zastanówmy się z nimi, co chciałyby osiągnąć w nowym roku i pomóżmy im zdecydować, które z tych życzeń są realne. Niech uczniowie zapiszą w zeszycie jedno takie postanowienie. Następnie zastanówmy się z nimi, jak do tego dojść - krok po kroku, co należy zrobić, aby to osiągnąć. Mówimy o drobnych wykonalnych działaniach, które pomogą im dojść do celu. Niech zaznaczą sobie tę notatkę na inny kolor albo wezmą w ramkę, żeby łatwo ją było odnaleźć i co jakiś czas weryfikować, czy dążą we właściwym kierunku.
Jakie postanowienia mogą mieć uczniowie?
Oto kilka przykładów:
1. Czytać więcej książek (dla kogoś, kto czyta mało, wolno, nie czyta lektur na czas, ma problemy ze zrozumieniem tekstu).
2. Być miłym dla kolegów i koleżanek (dla kogoś, kto często kłóci się z rówieśnikami, sprawia im przykrość, jest egoistą).
3. Dbać o swoje rzeczy (dla kogoś, kto ciągle gubi przybory, ma zniszczone zeszyty, bałagan na ławce itp).
Jak to osiągnąć?
1. Rozmawiać z rówieśnikami i z bibliotekarką o książkach, aby mogli polecić ciekawe lektury; wybierać książki krótkie, ale dopasowane treścią do wieku ucznia; wyznaczyć sobie, że każdego dnia uczeń czyta 10 min - własnoręcznie zrobić tabelkę do odznaczania, czy każdego dnia udało się czytać przez 10 min; wyznaczyć sobie nagrodę po wykonaniu części zadania, np. jeśli uczeń będzie czytał po 10 min każdego dnia przez tydzień, może pograć więcej na konsoli w weekend (oczywiście, do ustalenia z rodzicami).
Itd.
Ważne, by cel podzielony był na konkretne zadania - małe i osiągalne. Aby uczeń widział, że zbliża się do osiągnięcia celu i był zmotywowany.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz