Lista lektur
Pamiętam, jak próbowałam przebrnąć przez tą trudną powieść w szkole podstawowej. Nie pamiętam, czy w końcu mi się udało, czy sięgnęłam po jakieś streszczenie. Faktem jest, że po tych "męczarniach" zraziłam się do książki i sięgnęłam do niej ponownie dopiero po ... 25 latach.
Czy jest to książka odpowiednia dla 13-14 latków? Wątpię.
Nie twierdzę, że należy ją wyrzucić z listy lektur - jest to arcydzieło literatury polskiej i każdy wykształcony Polak powinien je znać. Może jednak ograniczmy się do fragmentów dobranych odpowiednio do danej grupy uczniów? Można tak dobrać wycinki tekstu, aby pokazać różne aspekty książki i jednocześnie zachęcić do jej przeczytania przynajmniej niektórych uczniów. I tak np.:
- opis śmierci królowej Jadwigi może posłużyć do pokazania, jak wiernie pisarz przedstawił niektóre wydarzenia z historii Polski
- polowanie Zbyszka i Jagienki na bobry może pokazać, jak rozwijają się relacje głównych bohaterów
- dowolny dłuższy dialog między rycerzami pokaże, jak Sienkiewicz odpowiednim językiem tworzy historyczne tło
- trzeba też koniecznie pokazać uczniom znaczenie wartości rycerskich w średniowiecznej Polsce
- oraz lęk przed złymi duchami obecnymi w borach i na mokradłach, chociaż od kilku wieków Polska była krajem chrześcijańskim.
To tylko przykłady, ale wierzę, że mądry nauczyciel, który zna swoich uczniów, jest w stanie tak dobrać fragmenty, aby pokazać im wartości powieści, a jednocześnie zaintrygować ich losami głównych bohaterów. Pamiętajmy, że obecne pokolenie to wzrokowcy, stykający cię na co dzień z setkami ikon i obrazów, skracających słowa do prostych akronimów na potrzeby pisania wiadomości, nieprzyzwyczajonych do czytania długich tekstów pisanych małym drukiem (tak wygląda większość wydań "Krzyżaków"). Większość z nich nie zrozumie tej lektury nawet, jeśli uda im się przez nią przebrnąć. Więc po co kazać im ją czytać? Dla zasady?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz