Nauka przez kodowanie

Oczywiście, wzięliśmy udział w CodeWeek 2020. Całe wydarzenie trwa 16 dni, postanowiłam więc, że każdego dnia będziemy robić coś związanego z kodowaniem. To zmusiło mnie do poszukiwania różnych zadań na kodowanie, które mogłabym wykorzystać nie tylko na zajęciach komputerowych, ale też podczas edukacji polonistycznej, matematycznej, plastycznej czy języka angielskiego. Czasami było to sporym wyzwaniem, ale pozwoliło odkryć nowe możliwości na działania interdyscyplinarne. 

Wymyśliłam sporo różnorodnych zadań. Poniżej przedstawiam propozycję na lekcje języka angielskiego (nie tylko na Tydzień Kodowania).


Zadanie, które łączy kodowanie z utrwaleniem słownictwa - wykonana w edytorze tekstu pusta tabela 8 x 8, przerobiona na zdjęcie narzędziem "Wycinanie" lub zrzutem ekranu. Resztę wykonałam w Canvie dla oświaty: utworzyłam nową prezentację, przesłałam i wkleiłam zdjęcie tabeli z edytora tekstu, a następnie wyszukałam elementy: babcia, dziadek, mama, tata, siostra, brat. Dostosowałam ich wielkość do pól w tabeli, ustawiłam w różnych miejscach, dodałam czarne kwadraty i pola tekstowe (A, B, C...). Z boku wstawiłam legendę oraz 4 strzałki, każda skierowana w innym kierunku, aby uczniowie od razu skojarzyli, o jaki kod mi chodzi. Podczas lekcji wyświetliłam planszę na monitorze interaktywnym, a uczniowie rysowali kody strzałkowe na kartkach.

Taka plansza pozwala na indywidualizację pracy - każdy uczeń może otrzymać inne zadanie. Przykłady poleceń do planszy:

łatwe

  • How to get to grandma from point C?
  • How to get to sister from point B?

średnie

  • How to get to grandpa from point B?
  • How to get to brother from point E?

trudne

  • How to get to dad from point D?
  • How to get to mum from point A?

Można to zadanie odwrócić - pokazać uczniom kod strzałkowy i zapytać, do kogo dojdą, jeśli zaczną od punktu ... ? Np. 

Who do you get to when you start in point A?


To zadanie uniwersalne - mogę je wykorzystać do omówienia wielu zagadnień (nie tylko na lekcjach języka angielskiego). Wystarczy zamiast członków rodziny wstawić inne symbole. Wykonaine planszy zajmuje 10 minut, a zabawy wystarczy na całą lekcję, a nawet  2. 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger