Spersonalizowane dyplomy

Na koniec roku szkolnego z pewnością przygotowujecie dyplomy dla swoich uczniów oraz podziękowania dla rodziców. Można, oczywiście, kupić gotowe druki i tylko je wypisać - sama wielokrotnie takie dyplomy otrzymywałam. Ale o ileż przyjemniej jest dostać dyplom spersonalizowany, pokazujący, że nauczyciel włożył nieco wysiłku w jego przygotowanie i w ten sposób docenił ucznia oraz rodzica!


Do stworzenia takiego szablonu możemy użyć generatora dyplomów - sporo jest ich w internecie. Dla mnie jednak dostępne tam wzory dyplomów niewiele różnią się od "gotowców" ze sklepu - niektóre są nawet ładne, ale ja lubię być oryginalna...

Dlatego bardzo polecam Canvę. Odkąd zaczęłam jej używać kilka lat temu, nie wyobrażam sobie nauczycielskiego życia bez Canvy: robię w niej prezentacje, kolaże zdjęć, mapy myśli, zadania dla uczniów, podsumowanie projektów w formie zdjęć i filmów z opisami, notatki wizualne, wykresy podsumowujące ankiety, infografiki, życzenia, banery, plakaty... Dzisiaj opiszę krótko, jak można wykorzystać Canvę do zaprojektowania dyplomu (w ten sam sposób można przygotować podziękowania dla rodziców). 

Wchodzimy na stronę canva.com i logujemy się - Ci, którzy są tam pierwszy raz, muszą założyć konto. Można założyć konto darmowe lub płatne (pro), jest też opcja "Canva dla oświaty" - można się zarejestrować na stronie https://www.canva.com/pl_pl/edukacja/.  Daje ona dużo więcej możliwości niż opcja bezpłatna, chociaż ta też jest wsytarczająca. Będąc już na swoim koncie w oknie wyszukiwania na środku ekranu wpisujemy "dyplom". Wyświetla się mnóstwo szablonów - większość z nich wygląda elegancko, chociaż dość poważnie. Pamiętajcie jednak, że każdy z nich możecie dowolnie modyfikować: zmieniać kolory, dodawać lub usuwać tekst, dodawać elementy takie, jak np. zdjęcia czy rysunki, zarówno dostępne w Canvie, jak i z własnego komputera czy dysku. Na potrzeby tego artykułu wybierzmy dość prosty szablon. Warto wybierać dyplomy z jasnym tłem - kolorowe wyglądają interesująco, jednak pomyślcie, ile tuszu zużyjemy na ich wydrukowanie! Po kliknięciu na wybrany szablon otwiera się nowe okno, a w nim menu do edycji dyplomu:


Najbardziej interesuje nas to, co jest po lewej stronie. Na czarnym pasku przy lewej krawędzi ekranu mamy główne menu:
  • Szablony - w każdej chwili możecie zmienić szablon; warto przejrzeć je jeszcze przed edycją - okazuje się, że nasze wyszukiwanie "dyplomu" nie uwzględniło zaświadczeń, a te również łatwo da się przekształcić w dyplomy;
  • Zdjęcia - zintegrowane z pixabay, możemy wpisać w okno z lupą hasło i wyszukać pasujące nam zdjęcie;
  • Elementy - jest to zbiór rysunków, naklejek, wykresów, kształtów, strzałek i innych elementów, które możemy dodać do naszego dyplomu;
  • Tekst - ramki tekstowe różnej wielkości i z różnymi wzorami pisma;
  • Video - gotowe filmy; w dyplomach raczej ich nie wykorzystamy;
  • Tło - zdjęcia, gradienty, kolory i wzory, które możemy ustawić jako tło;
  • Przesłane - obrazy lub video, które możemy przesłać do Canvy z komutera lub dysku;
  • Foldery - wszystkie Wasze projekty możecie poukładać w foldery, dzięki tej zakładce macie do nich szybki dostęp.

Zacznijmy edycję wybranego dyplomu. Przede wszystkim zmieniam tło na białe - łatwiej będzie kupić papier w kolorze ecru niż zadrukować całą kartkę. Klikam w dowolnym miejscu, wktórym na dyplomie nie ma innych elementów i zmieniam kolor:


Następnie zmieniam tekst: klikam w poszczególne napisy, zaznaczam tekst, kasuję i wpisuję własny. Mogę też zaznaczone okno skasować używając delete. Po zaznaczeniu ramki tekstowej w górnej części ekranu otwiera się menu, w którym możemy zmienić czcionkę (Uwaga! nie wszystkie czcionki mają polskie znaki diakrytyczne), rozmiar tekstu, kolor, styl, wyjustowanie, odstępy itp. Możemy też dodać inną ramkę tekstową - klikamy w czarnym menu po lewej stronie Tekst i wybieramy wielkość (chociaż w każdej chwili możemy ją zmienić). Ramka tekstowa pokazuje się na środku dyplomu - wpisujemy własny tekst i przesuwamy ją na docelowe miejsce. Po edycji tekstu mój dyplom wygląda tak:


Od razu widzę, że jest zbyt poważny dla 9-latka. Dlatego muszę dodać elementy, które rozweselą dyplom. Klikam zatem na Elementy na czarnym menu po lewej stronie i wybieram to, co mi pasuje. Warto wiedzieć, że dostępnych jest dużo więcej elementów niż te, które widzimy przy przewijaniu menu - wystarczy wpisać dowolne hasło w okno wyszukiwania. Ja wpisałam "szkoła" i pokazały mi się takie rysunki, których wcześniej nie znalazłam w żadnej katgorii. Jeśli w menu chcemy wyjść z wybranej kategorii, klikamy na x w oknie wyszukiwania:


Mogę dodawać wybrane elementy lub je usuwać, jeśli zmienię zdanie. Element już dodany mogę przesuwać, zmieniać jego wielkość i nachylenie, a nawet kolor. Do mojego dyplomu wybrałam 3 rysunki, a pomarańczową kropkę imitującą lak zastąpiłam medalem. Efekt końcowy wygląda tak:


Gotowy dyplom pobieram, klikając na strzałkę w prawym górnym rogu. Wybieram format i klikam Pobierz:


Jeśli chcę stworzyć dyplom dla kolejnego ucznia, kopiuję gotowy dyplom - otwiera się on pod spodem jako nowa strona.


Zmieniam w nim jedynie imię i nazwisko ucznia oraz tekst, za co ten dyplom otrzymuje i kolejny dyplom jest już gotowy. Mogę go pobrać w ten sam sposób, tyle że w menu pobierania pojawia się dodatkowo opcja wyboru strony. Mogę pobierać każdy kolejny dyplom oddzielnie lub wykonać wszystkie, a nastepnie pobrać je za jednym razem.

Łatwe, prawda?

6 komentarzy:

  1. Bardzo podoba mi się pomysł spersonalizowanego dyplomu, też lubię rzeczy oryginalne. Canva to świetne narzędzie do tego typu zadania, sama nałogowo korzystam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzień dobry, bardzo ciekawy post. Mam pytanie czy korzysta Pani z Canvy dla oświaty mam problem z założeniem konta wymagane jest zaświadczenie o zatrudnieniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to Canva dla Oświaty. Przy składaniu wniosku o dostęp musiałam załaczyć dokument - o ile pamietam ja załaczyłam zdjęcie pierwszej strony PITu

      Usuń
  3. Co w przypadku generowania większej ilości dyplomów z tym samym szablonem? Zmieniają się tylko dane uczestników, ale reszta pozostaje taka sama. Jest dostępny jakiś automat, czy trzeba wszystko przeklikiwać ręcznie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tuż nad slajdem, z prawej strony, jest opcja skopiowania slajdu, można skopiować utworzony szablon tyle razy, ile potrzeba, na każdej stronie wprowadzic inne imię i nazwisko, a potem pobrać wszystko jako plik skompresowany

      Usuń
  4. Super sprawa, poczytam i na pewno spróbuję.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger