Odniesienie treści lektury do życia czytelnika - jak zacząć
07 lutego
0
ciekawa karta pracy
,
edukacja polonistyczna
,
edukacja wczesnoszkolna
,
lektury klasy 1-3
,
omawianie lektury
Aby nauczyć uczniów rozumienia lektur i odnoszenia ich do swojego życia, proponuję zacząć od prostej mapy myśli, na której każdy uczeń hasłowo wypisuje skojarzenia treści lektury do własnego życia. Może to być porównanie jakiegoś bohatera do kogoś znajomego, albo jakieś opisane w książce miejsce, które uczeń porówna z realnym miejscem, w którym bywa lub był chociaż raz. Dość łatwe do porównania bywają wydarzenia - nawet jeśli uczniowi nie przytrafiło się nic podobnego, może przynajmniej skojarzy jakis drobny element? Albo inne wydarzenie, które miało podobny efekt?
Zapraszam do inspiracji innymi wpisami na temat edukacji polonistycznej - tutaj.
Można zrobić mapę myśli na czystej kartce, albo skorzystać z karty pracy, np. takiej, jak ta poniżej.
Jeśli okaże się, że znajdziemy jakieś ciekawe powiązania treści lektury z życiem uczniów, warto zgłębić temat - porozmawiać, napisać wypracowanie, np. w formie artykułu, zrobić razem prezentację na edukacji informatycznej. Postarajmy się wyciągnąć wnioski z tego powiązania: czego możemy się z lektury nauczyć? Wtedy uczniowie wiedzą, po co czytają książki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz