Dlaczego rodzice tak cię wkurzają i co z tym zrobić

Dean Burnett napisał kilka książek, niektóre z nich skierowane są do dorosłych, inne do młodzieży. Wybrałam "Dlaczego rodzice tak cię wkurzają i co z tym zrobić", ponieważ mój syn, kiedy ją czytał, co chwilę przychodził do mnie i mówił, że wreszcie rozumie... Zaintrygował mnie, więc i ja sięgnęłam po tę pozycję. Też zrozumiałam... 


Chociaż Burnett jest naukowcem - neurobiologiem, książka napisana jest przystępnym językiem i w dodatku z humorem - jak na książkę dla nastolatków przystało. Autor opisuje, co dzieje się w mózgu w czasie dojrzewania. Zachodzące zmiany porównane są do procesów dobrze znanych nastolatkom, jak np. aktualizacja systemu. To wszystko ma wpływ na postrzeganie świata, kontakty z rodzicami i rówieśnikami, emocje, naukę i wszelką codzienną aktywność młodzieży. Książka jest pełna grafik, ramek i komiksowych dymków. Mi to akurat nieco przeszkadzało, ale wierzę, że nastolatkom taki układ tekstu akurat pomaga.

Dla mnie, jako rodzica i nauczyciela, ważne jest to, jaki wpływ mają te zmiany na naukę nastolatka. Od razu przypomniał mi się wykład dr Marka Kaczmarzyka na jakiejś konferencji - tezy Burnetta dokładnie pokrywają się z tym, co wtedy usłyszałam. Otóż mózg nastolatka pozbywa się wspomnień z dzieciństwa robiąc miejsce na nowe informacje. Niestety, czasami wyrzuca coś, co jeszcze jest potrzebne, np. na najbliższą klasówkę. Co z tego, że nastolatek spędził cały wieczór na nauce i jest przekonany, że umie? Następnego dnia podczas sprawdzianu nie może przypomnieć sobie niekórych wiadomości, wszystko mu się miesza. Do tego dochodzi stres, który u nastolatków bywa dużo większy i wywołują go nawet bardzo przyziemne kłopoty. I mimo czasu poświęconego na naukę, ocena z klasówki jest niezadowalająca... To wywołuje frustrację, a w dłuższym terminie demotywuje do nauki. 

Warto o tym pamiętać i w klasach 6-8 kłaść duży nacisk na trenowanie metod efektywnej nauki. Nie każdy nastolatek czyta Burnetta i rozumie, co się z nim dzieje. Może przydałaby się lekcja wychowawcza na temat zmian zachodzących w mózgu nastolatka? Na przykład oparta na recenzowanej właśnie książce...  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger