Rozmowy o edukacji

Szkolenia są ważne - uczymy się przez całe życie. Ale nawet najlepsze szkolenie nie daje mi tyle, co rzeczowa rozmowa o edukacji z pasjonatami. Każdy z nas może być zupełnie inny - mieć inne zainteresowania, gust, wygląd czy pochodzenie; ale mamy podobną wizję edukacji i chęć działania. 

Na przełomie maja i czerwca wzięłam udział w Konkursie dla Nauczycieli zorganizowanym przez Fundację Lifeskills. Znalazłam się w gronie 12 osób wyróżnionych. Wszyscy zostaliśmy zaproszeni na spotkanie z założycielami fundacji. Jechałam tam z wielką ciekawością, jak to będzie wyglądało, czego fundacja od nas oczekuje, co zaproponuje.

Okazało się, że było to niesamowite spotkanie nauczycieli praktyków, którzy w centrum stawiają ucznia i jego potrzeby. Dla mnie było to cudowne doświadczenie - móc posłuchać, jak pracują inni pasjonaci edukacji, jakie metody stosują, na co kładą nacisk. Dyskutowaliśmy o barierach w uczeniu się, o umiejętnościach, które powinniśmy rozwijać oraz o cechach nauczyciela-innowatora. Wyszłam ze spotkania pełna nadziei, że dzięki takim ludziom (mam na myśli zarówno nauczycieli, jak i przedstawicieli fundacji) da się ulepszać polską edukację. 

Uważam, że jednym z największym problemów w polskiej edukacji jest to, że nauczyciele zwykle pracują sami. Wiele osób jest zamkniętych na jakąkolwiek współpracę. Tymczasem współpraca z innymi daje inspirację, energię i wsparcie w trudnych chwilach. Idealnie, jeśli współpracuje zespół nauczycieli w danej placówce. Ale jeśli tak się nie da, można szukać wsparcia gdzie indziej. Można zbudować grupę mastermind złożoną z koleżanek i kolegów z innych lokalnych szkół, a nawet z nauczycieli mieszkających w zupełnie innych miejscach Polski czy świata - technologia znacznie ułatwia nam kontakt. Chociaż muszę przyznać, że nic nie zastąpi spotkania przy kawie, kiedy siedzimy wokół stołu, rozmawiamy, robimy notatki o tym, co każdy z nas może wziąć z tej rozmowy dla siebie. 

Ja dzisiaj utwierdziłam się w przekonaniu, że narzekanie nie ma sensu - to niepotrzebna strata czasu i energii. Trzeba być nastawionym na rozwój (zgodnie z koncepcją Carol Dweck), myśleć o tym, co da się zrobić i jak inni mogą nas zainspirować do działania. Poznałam też kilka ciekawych metod pracy z uczniem, a także wreszcie znalazłam dobre słowo na to, kim jestem - jestem moderatorem procesu uczenia się. Taką rolę staram się pełnić - stwarzać uczniom dobre warunki do uczenia się, kreować sytuacje edukacyjne, obserwować i w razie potrzeby pokazywać kierunek działania. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger