Cechy i umiejętności nauczyciela
CECHY:
charyzma, kreatywność, upór,
cierpliwość, otwartość, tolerancja, łatwość nawiązywania
kontaktów, odpowiedzialność, samodzielność, rzetelność, perfekcjonizm, punktualność,
dociekliwość, empatia, wrażliwość, wyrozumiałość, oziębłość,
aktywność, ambicja, odwaga, nieśmiałość, energiczność, powolność, poczucie humoru, dowcipność, powaga, gadatliwość, inteligencja, zdolności, mądrość,
introwertyk, ekstrawertyk, kłótliwość, zawiść, indywidualizm,
lenistwo, pracowitość, uprzejmość, życzliwość, przyjaźń, obiektywizm stronniczość, radość, smutek, obowiązkowość, zapominalstwo, sumienność,
systematyczność, optymizm, pesymizm, pewność siebie, zarozumialstwo,
roztargnienie, stanowczość, surowość, łagodność, szczerość, uczciwość,
spokój, bezinteresowność, wielkoduszność, złośliwość,
konsekwencja, wymaganie ...
Świadomie nie dzielę tych cech na
pozytywne i negatywne. Wprawdzie niektóre są oczywiste, jak np.
odpowiedzialność jest cechą pozytywną, a lenistwo negatywną.
Jednak nie wszystkie cechy dadzą się łatwo sklasyfikować. Jak
ocenić perfekcjonizm? Kojarzy nam się zwykle pozytywnie, ale
przecież przesadny perfekcjonizm jest trudny do zniesienia dla
innych... A pracowitość? Jest pożądana, ale co, jeśli prowadzi
do pracoholizmu?
UMIEJĘTNOŚCI:
Nauczyciel:
motywuje do nauki, pracuje w grupie,
zarządza projektem, zarządza ludźmi (uczniami, innymi
nauczycielami), buduje poczucie własnej wartości w uczniach,
współpracuje z rodzicami, organizuje proces dydaktyczny i
wychowawczy, dostrzega zmiany w zachowaniu i rozwoju uczniów,
stosuje różne metody nauczania, dostosowuje proces nauczania do
potrzeb uczniów, posługuje się nowymi technologiami, radzi sobie
ze stresem, aktywnie słucha, rozwiązuje konflikty, ustępuje pola
uczniom, jest gotowy do ciągłego rozwoju …
Powyższe umiejętności są
powszechnie uznawane za pożądane. Proponuję stworzyć własny
profil nauczycielski wypisując w tabeli swoje cechy, dzieląc je na
„posiadane”, „do wzmocnienia” oraz „do wyeliminowania”.
Umiejętności wystarczy podzielić na
dwie grupy: „mam” i „nie mam”. Na tej podstawie warto
zaplanować strategię rozwoju, wynotować działania i zachowania,
które pomogą nam osiągnąć zamierzony cel.
Przy odpowiedniej refleksji i analizie
tak opracowany profil może nam się bardzo przydać w rozwoju
zawodowym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz