Cechy i umiejętności nauczyciela


CECHY:
charyzma, kreatywność, upór, cierpliwość, otwartość, tolerancja, łatwość nawiązywania kontaktów, odpowiedzialność, samodzielność, rzetelność, perfekcjonizm, punktualność, dociekliwość, empatia, wrażliwość, wyrozumiałość, oziębłość, aktywność, ambicja, odwaga, nieśmiałość, energiczność, powolność, poczucie humoru, dowcipność, powaga, gadatliwość, inteligencja, zdolności, mądrość, introwertyk, ekstrawertyk, kłótliwość, zawiść, indywidualizm, lenistwo, pracowitość, uprzejmość, życzliwość, przyjaźń, obiektywizm stronniczość, radość, smutek, obowiązkowość, zapominalstwo, sumienność, systematyczność, optymizm, pesymizm, pewność siebie, zarozumialstwo, roztargnienie, stanowczość, surowość, łagodność, szczerość, uczciwość, spokój, bezinteresowność, wielkoduszność, złośliwość, konsekwencja, wymaganie ...

Świadomie nie dzielę tych cech na pozytywne i negatywne. Wprawdzie niektóre są oczywiste, jak np. odpowiedzialność jest cechą pozytywną, a lenistwo negatywną. Jednak nie wszystkie cechy dadzą się łatwo sklasyfikować. Jak ocenić perfekcjonizm? Kojarzy nam się zwykle pozytywnie, ale przecież przesadny perfekcjonizm jest trudny do zniesienia dla innych... A pracowitość? Jest pożądana, ale co, jeśli prowadzi do pracoholizmu?


UMIEJĘTNOŚCI:
Nauczyciel:
motywuje do nauki, pracuje w grupie, zarządza projektem, zarządza ludźmi (uczniami, innymi nauczycielami), buduje poczucie własnej wartości w uczniach, współpracuje z rodzicami, organizuje proces dydaktyczny i wychowawczy, dostrzega zmiany w zachowaniu i rozwoju uczniów, stosuje różne metody nauczania, dostosowuje proces nauczania do potrzeb uczniów, posługuje się nowymi technologiami, radzi sobie ze stresem, aktywnie słucha, rozwiązuje konflikty, ustępuje pola uczniom, jest gotowy do ciągłego rozwoju …

Powyższe umiejętności są powszechnie uznawane za pożądane. Proponuję stworzyć własny profil nauczycielski wypisując w tabeli swoje cechy, dzieląc je na „posiadane”, „do wzmocnienia” oraz „do wyeliminowania”.
Umiejętności wystarczy podzielić na dwie grupy: „mam” i „nie mam”. Na tej podstawie warto zaplanować strategię rozwoju, wynotować działania i zachowania, które pomogą nam osiągnąć zamierzony cel.
Przy odpowiedniej refleksji i analizie tak opracowany profil może nam się bardzo przydać w rozwoju zawodowym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger