Christmas lesson - wersja 2
Na lekcję świąteczną świetnie nadaje się metoda Design Thinking. Jest to, co prawda, metoda zajmująca sporo czasu, ale podczas zajęć jest tyle energii, że warto poświęcić na to 2, a nawet 3 lekcje. Lekcja nadaje się dla uczniów klas 4-8 SP, gdyż wymaga znajomości słownictwa i umiejętności budowania zdań.
Na początku lekcji nauczyciel przekazuje uczniom wiadomość z ostatniej chwili: "Święty Mikołaj przeprowadza się się do Polski, a my mamy zaprojektować dla niego wioskę".
Empatyzacja
Uczniowie starają się napisać jak najwięcej rzeczy o św. Mikołaju: jaki jest, co lubi, czego nie lubi, czego potrzebuje, co sprawia mu radość itp. Każda informacja zapisana jest na oddzielnej karteczce samoprzylepnej i przyklejona do tablicy. Uczniowie piszą po angielsku, w razie potrzeby korzystają ze słownika.
Definiowanie problemu
Wszystkie informacje o św. Mikołaju są przeanalizowane i skategoryzowane. Karteczki można odklejać i przyklejać w innych miejscach, tak aby powstało kilka kategorii. Żadnej informacji nie możemy odrzucić! Wszystkie są dobre i brane pod uwagę (u nas ktoś stwierdził, że Mikołaj jest kobietą, co okazało się dość ważne na etapie generowania pomysłów 😉)
Każdą kategorię nazywamy w taki sposób, aby pomogło nam to określić, co powinno znaleźć się w wiosce Mikołaja.
Generowanie pomysłów
Bazując na stworzonych kategoriach uczniowie wypisują na plakacie / tablicy pomysły na to, co powinno się znaleźć w wiosce Mikołaja. Wszystkie pomysły sa dobre! Moi uczniowie stwierdzili, że Mikołaj potrzebuje farmy, na której będzie trzymał renifery, a także weterynarza, który będzie się reniferami opiekował. Mikołaj potrzebuje też dobrej restauracji; mechanika do sań; fabryki zabawek, w której pracują elfy; choinki, gdyż lubi święta; krawca (skoro jest kobietą, zapewne lubi dobre ubrania), a wioska powinna być zlokalizowana na południu Polski, gdyż tam jest najdłużej zima.
Prototypowanie
Czas na stworzenie prototypu wioski. Uczniowie dzielą się zadaniami, ustalają zasady takie, jak rozmiary danego miejsca, a potem tworzą wioskę. My robiliśmy to na papierze, ale można też zbudować wioskę z klocków, lub narysować ją online, np. w Canvie. Dla mnie ważne było, aby uczniowie używali języka angielskiego, dlatego jednym z kryteriów sukcesu było napisanie na każdym elemencie przynajmniej 1 zdania po angielsku.
Testowanie
Nasz pomysł przetestować musi św. Mikołaj. Jedyne, co my mogliśmy w tej kwestii zrobić, to przedyskutować efekt końcowy - jego zalety i wady.
Faktem jest, że praca nad projektem bardzo uczniów wciągnęła. Używali sporo języka angielskiego, rozwijali kreatywność, współpracę, podejmowanie decyzji i inne kompetencje.
My odbyliśmy te lekcje stacjonarnie, ale da się je łatwo przekształcić na naukę zdalną - pierwsze 3 etapy można przeprowadzić na tablicy Jamboard albo Mural, a prototyp stworzyć w Canvie.
Pomysł na lekcję zaczerpnęłam ze szkolenia Agnieszki Chomicki-Bosy w ramach programu "Szkoła z klasą" (zmodyfikowałam go).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz