Projekt "Liga czytelnicza"

Nieprawdą jest, że młodzi ludzie nie czytają książek - przynajmniej nie Ci uczniowie, którzy brali udział w projekcie eTwinning "Liga czytelnicza". Celem projektu było przede wszystkim promowanie czytelnictwa, ale też rozwijanie kompetencji porozumiewania się w języku ojczystym, w tym argumentowania, rozwijanie umiejętności korzystania przez uczniów z narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz współpraca.
Inicjatorkami projektu były Joanna Krzemińska oraz Izabella Bartol. W ramach projektu uczniowie z 16 szkół z całej Polski tworzyli recenzje książek, zachęcając pozostałych uczniów do przeczytania konkretnych książek.

Mapa uczestników projektu:

Wszystkie recenzje zamieszczane były na blogu: https://ligaczytelnicza.blogspot.com/. Część z nich to recenzje w formie tekstu; inne są filmikami, w których uczniowie prezentują wybraną książkę.

W mojej szkole, oprócz wstawiania na bloga, uczniowie zamieszczali recenzje na padlecie na stronie internetowej szkoły - odważniejsi robili to sami; inni wysyłali mi, a ja wstawiałam na padlet:
Utworzony za pomocą aplikacji Padlet

Oprócz tego uczniowie na bieżąco uzupełniali mapę myśli, na której książki podzielone są na gatunki:


Dużą wartością projektu są też różne działania dodatkowe: spotkania online uczniów i nauczycieli, wypowiedzi pisarzy zachęcające do czytania, akcja "Podziel się tytułem", spotkanie online z Justyną Suchecką oraz akcja "Bookselfie". Moje zdjęcie w tej ostatniej akcji przedstawia jedną z najpiękniejszych książek, jakie kiedykolwiek czytałam: J. Olczak-Ronikier "W ogrodzie pamięci".

Liczba uczniów i nauczycieli biorących udział w projekcie oraz liczba stworzonych recenzji (143!!!) pokazuje, że z czytaniem wśród młodych uczniów nie jest aż tak źle, jak często słyszymy. Wystarczy stworzyć atrakcyjny projekt, w którym uczniowie będą mogli pokazać swoje pasje i zainteresowania oraz zaplanować ciekawe aktywności, a chętni do czytania się znajdą.

Bardzo dziękuję moim partnerkom projektowym za ich zaangażowanie i ciekawe pomysły.
Uczniom dziękuję za recenzje i chęć podzielenia się nimi z pozostałymi uczestnikami projektu.

Dziękuję również p. Uli z mojej szkoły, która, nie uczestnicząc formalnie w projekcie, motywowała swoją klasę do pisania recenzji.

Za projekt "Liga Czytelnicza" otrzymaliśmy Odznakę Jakości!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Blog Dla Nauczycieli , Blogger